11

سفر؛ موثرترین عامل انتقال کرونا

  • کد خبر : 948
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
سفر؛ موثرترین عامل انتقال کرونا
سفر همچنان موثرترین عامل سرایت ویروس کشنده و خطرناک کرونا ارزیابی می‌شود در حالی که به رغم اعلام محدودیت‌های جدی از سوی دولت برای قطع زنجیره انتقال کرونا در روزهای تعطیل همچنان ورودیها و خروجیهای شهرها از خودروهای مسافری انباشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری «همزمان»، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به تراکم هوا و جمعیت در طول سفر در وسایل نقلیه مختلف اعم از هوایی و زمینی مثل هواپیما، قطار و اتومبیل حتی کسانی که علایم ظاهری را نداشته باشند و صرفا ناقل این بیماری باشند نیز می‌توانند دیگر افراد همسفر را دچار بیماری کنند.

دکتر علی حسنی افزود: طول سفر، تراکم جمعیت و محدودیت تهویه هوا بیشترین اثر را می‌تواند در انتشار بیماری داشته باشد، علاوه بر این مسافران در طول راه ممکن است از مکانهای مشترک مختلف از قبیل رستوران و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند که این مکانها نیز می‌توانند خود عامل انتشار باشند.

وی ادامه داد: سفر یک شخص با استفاده از هر وسیله نقلیه‌ از یک شهر با وضعیت قرمز مثل مشهد به هر شهری یا بالعکس سفر یک شخص از شهری دیگر به شهر مشهد می‌تواند خطرناک باشد و باعت ایجاد یک کانون انتشار در شهرهای مبداء و مقصد شود ، عموم مردم باید توجه داشته باشند اگر بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های اعلام شده به سفر بروند ، از محدودیت‌هایی که با هدف قطع زنجیره کرونا اعمال می‌شود نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید ، اگر زنجیره کرونا بوسیله این محدودیت‌ها در یک شهر قطع شود دوباره به وسیله افرادی که وارد این شهر شده‌اند یا رفت و آمد داشته اند ، برقرار می‌گردد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌هایی شامل تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی، باشگاههای ورزشی، آرایشگاههای زنانه، تجمع ها، همایش‌ها، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها ، سفره‌خانه‌ها و مراسم عروسی و عزا اعمال می‌شود اما در مورد محدودیت سفر خود مردم باید عاقلانه تصمیم بگیرند و در این راه مسوولان کشور بویژه کادر درمان را حمایت کنند تا همه با هم بتوانیم  زنجیره گسترش این بیماری کشنده را قطع کنیم.

اجتناب از هرگونه سفر غیرضروری 

عضو هیات علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نخستین روز بحران کرونا با تمام ظرفیت هیات علمی و دستیاران تخصصی درگیر بیماران کرونایی بوده و به عنوان اولین گروهی بود که در این خصوص به ‌صورت ویژه شروع به کار کرد.

دکتر رزیتا خداشاهی افزود: از ابتدای بحران کرونا روند کاهشی و افزایشی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها را داشته‌ایم و در این چند ماه بالغ بر ۶۰ درصد رزیدنت‌ها و اعضای هیات علمی این گروه به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و سایر نیروها کار مضاعف داشتند که جای خالی نیروهای مبتلا به کووید ۱۹ احساس نشود.

وی ادامه داد: از نیمه دوم شهریور هر روز شاهد تعداد زیاد افراد بستری شده هستیم که بیشتر آنان جوانانی هستند که می‌گفتند بدنمان قوی است و کرونا نمی‌گیریم، این افراد ممکن است بیماری را دستکم به پنج نفر در خانواده و بالغ بر ۱۰ نفر در جامعه انتقال داده باشند.

رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه بحران‌های مختلف از جمله کرونا همیشه نشان داده‌اند که سن و سال و زمان و مکان نمی‌شناسند، گفت: هرکس که کوتاهی کند نه تنها به خودش، بلکه به خانواده‌اش و کل جامعه آسیب رسانده است.

وی افزود: بسیاری می‌گویند خسته شده‌ایم، اما خستگی آنان از مدافعان سلامت که هشت ماه تمام از خانواده خود به‌دور بوده و با لباس‌های خاص با بیماران کرونایی در ارتباط هستند بیشتر نیست و جا دارد از تمامی پزشکان، پرستاران، کمک‌پرستاران و نیروهای خدماتی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مدت در کنار گروه عفونی بودند و خدمت‌رسانی شایسته‌ به بیماران کرونایی داشتند تقدیر و تشکر ویژه کنم.

بخوانید:  خدمت به نیت امام‌رضا(ع) یعنی خادم حریم رضوی

دکتر خداشاهی با بیان اینکه همه ساله از اوایل مهر ماه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا افزایش می‌یابد و امسال با توجه به بحران کرونا وضعیت سخت‌تری نسبت به سال‌های قبل داریم ادامه داد: بسیاری از علائم در این ۲ بیماری مشابه و مشترک بوده و کار تشخیص صحیح و به ‌موقع را برای پزشکان سخت می‌کند و لازم است علاوه بر رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، توصیه اکید بر عدم سفر به نقاط مختلف کشور به خصوص مشهد داشته باشیم.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به گسترش ویروس در تمامی نقاط کشور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در تمام کشور الزامی است و این مهم تنها مربوط شهر و استان خاصی نیست.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا در استان خراسان رضوی نیز گفت: در شرایط حاضر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا در این استان نسبت به ابتدای مهر ماه ۲ برابر شده است.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: تعداد بیماران جدید بستری بر اثر کرونا در خراسان رضوی طی روزهای اخیر به حدود ۴۲۰ نفر در روز افزایش یافته است در حالی که این میزان در ابتدای مهر ماه کمتر از ۲۰۰ نفر در روز بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی بستری هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از هزار و ۲۳۰ نفر از این تعداد در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در بیمارستانهای پنج دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و تربت‌جام بستری هستند.
وی افزود: در حال حاضر ۴۱۰ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که حدود ۲۶۵ نفر از آنان در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت معالجه قرار دارند.

رحیمی با بیان اینکه در حال حاضر شهر مشهد در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد، از تمامی هموطنان خواست در این شرایط به این شهر سفر نکنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی غیربومی هستند ادامه داد: برخی از این بیماران در مشهد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می دهند که پیکر آنها با تدابیر خاص و آمبولانس های ویژه به زادگاهشان منتقل می شود.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا در استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این دسته از بیماران یا در زمان ورود مبتلا بوده یا در شهر مشهد به بیماری مبتلا شده‌اند گفت: در این شرایط بهترین اقدام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از سفرهای غیر ضروری است.

۶۰ بیمارستان در استان خراسان رضوی دایر است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۳ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی را زیرپوشش دارد.
۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=948

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.