5
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد

پیوند نمادین و اجتماعی حرم مطهر رضوی با شهر با «پیشخوان‌ زیارت»

  • کد خبر : 4018
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
پیوند نمادین و اجتماعی حرم مطهر رضوی با شهر با «پیشخوان‌ زیارت»
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: پیشخوان‌های زیارت با هدف پیوند نمادین و اجتماعی حرم مطهر رضوی با شهر، در دستورکار شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،پیشخوان‌ زیارت؛حمید ضمیری در گفتگویی با بیان اینکه طرحی با نام «پیشخوان‌ زیارت» در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر طراحی شده، اظهارکرد: درصدد هستیم تا نماد‌های زیارت را در شهر احیاء و همچنین انسجام شهر و پیوند ازدست‌رفته آن با حرم مطهر رضوی را بار دیگر بازآفرینی کند.

وی با بیان اینکه پیدایش و رشد مشهد برخاسته از وجود حرم مطهر رضوی و پایداری تاریخی و مردمی زیارت بوده است، گفت: با توجه به اینکه پیدایش این شهر هیچ دلیل جغرافیایی یا محیطی دیگری نداشته، توسعه شهر نیز باید براساس همان عامل یگانه ایجادکننده و رشددهنده رخ دهد؛ چون رونق و توسعه شهری با پیوند یافتن شهر با مرکزیت معنایی و ساختاری و علت وجود و بقای آن، تضمین می‌شود.

ضمیری با اشاره به توسعه مشهد به‌سمت غرب و دو پاره شدن شهر، ادامه داد: توسعه کالبدی شهر در سال‌های اخیر باعث گسترش آن به‌سوی غرب شده و دوپارگی یا حتی چندپارگی به‌وجود آورده و شهر را از وحدت و انسجام، خالی کرده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: به همین دلیل در بعضی مناطق غربی مشهد، سیما و منظر و سایر مشخصات ساختاری و فضایی شهری، تفاوتی با سایر شهر‌ها ندارد و تعلق آن به امام‌رضا (ع) مشهود نیست؛ بنابراین از گذشته تا امروز و حتی در آینده، یکی از مسائل مهم شهری، نحوه ایجاد پیوند میان شهر و حرم مطهر رضوی بوده است و خواهد بود و این مسئله هم از نظر فضایی و کالبدی و هم از نظر اجتماعی و نمادین، نیازمند رویکردی مبنایی و متوجه راهکار‌های ارزش‌آفرین و مشارکتی است.

بخوانید:  لزوم آغاز فاز مطالعاتی پروژه‌های زودبازده ۲ مشهد

ضمیری در ادامه از طرح کمیسیون معماری ‌و شهرسازی برای پیوند نمادین و اجتماعی حرم مطهر رضوی با شهر صحبت کرد و تصریح کرد: هدف اصلی طرح و ساخت «پیشخوان‌های زیارت»، بازآفرینی پیوند نمادین و اجتماعی شهر با حرم مطهر است و تصویب و اجرای آن در دستورکار شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

وی گفت: مرکزیت یافتن حرم مطهر رضوی در شهر که فراتر از مرکزیت کالبدی، مرکزیت معنایی و نمادین هم هست و همچنین ایجاد انسجام در شهر براساس مرجعیت زیارت و وحدت‌بخشی به حاضران در آن، مبنا و اساس این طرح است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تأکید بر انجام کار پژوهشی گسترده برای تدوین این طرح و تدقیق مبانی آن، تصریح کرد: در کمیسیون معماری‌وشهرسازی شورای اسلامی شهر، موضوع را از طریق طرحی پژوهشی پیگیری کردیم و مبانی و دستورکار‌های لازم آن را درقالب متنی با عنوان «منشور طرح و احداث پیشخوان‌های زیارت» آماده کردیم تا پس از دریافت دیدگاه سایر دستگاه‌های اجرایی و معاونت‌های شهرداری و البته هماهنگی با نهاد‌های متولی زیارت و خدمات در شهر، پیشخوان‌های زیارت به‌عنوان فضا‌ها یا رویداد‌های یادآور زیارت و تأکیدکننده بر مرکزیت حرم مطهر رضوی، طراحی و اجرا شود.

ضمیری بیان کرد: این پیشخوان‌ها با نقش‌های یادآور، نشان‌گذار، جهت‌بخش، منظرگشا و خدمات‌رسان در مبادی ورودی شهر یا کانون‌های محلی برگزیده و حتی محور‌ها و معابر منتهی به حرم مطهر و نیز فضا‌های مشرف به حرم امام‌هشتم (ع) ساخته خواهد شد تا با مشارکت مردم و هماهنگی با نهاد‌های مسئول و سایر متولیان، همه شهر به‌صورت یکپارچه و منسجم رنگ‌وبوی امام‌رضایی بگیرد.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=4018

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.