6
فاطمه سلیمی رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد:

لزوم توجه به کاهش میزان باروری در کشور

  • کد خبر : 3355
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
لزوم توجه به کاهش میزان باروری در کشور
بر اساس سناریوی حد پایین سازمان ملل در افق‌های زمانی پنجاه ساله که با روند فعلی کاهش میزان باروری کشور همسو است، ۷/۲۲ درصد از جمعیت ایران یعنی رقمی در حدود بیست میلیون نفر در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،میزان باروری؛ فاطمه سلیمی در نطق پیش از دستور سی‌ونهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که روز دوشنبه در تالار شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت روزهای ۲۵ اردیبهشت روز جهانی خانواده و ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت اظهار کرد: نامگذاری ۲۵ اردیبهشت به‌ نام روز جهانی خانواده از سوی سازمان ملل حاکی از نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار این نهاد در شکل‌گیری جامعه ای سالم، سرزنده و پویا دارد.

وی افزود: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، مسئله‌ زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه‌ یک است؛ لذا با اطمینان کامل می‌توان گفت موضوع زن و خانواده در حکم زیربنا و جوهره تمام ارکان و لایه‌های نظام برنامه‌ریزی شهری است.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد تصریح کرد: اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین عنایت را به تکریم و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت می‌شمرد. لذا پایبندی و ترویج خانواده متعادل به عنوان الگوی خانواده ایرانی‌اسلامی با تأکید بر محورهایی که در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب وجود دارد، تاثیر بی‌بدیلی در رسیدن جامعه به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت خواهد داشت.

سلیمی خاطرنشان کرد: ضروری است که کلیه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در تمام سطوح، حق‌مدارانه و با الهام از نگرش توحیدی و در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد. در این راستا از شهرداری محترم انتظار می‌رود با جلب مشارکت تمامی نهادهای مسئول در این امر مهم و بر اساس کانون‌های تمرکز سیاست‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر در کمیسیون بانوان و خانواده برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی مدون نماید و برای خانواده شهرداری تا سطح کارگری نیز تدابیر موثری بیادیشد.

وی با بیان اینکه گام بعدی در پویایی و پایداری نهاد خانواده موضوع جمعیت است، عنوان کرد: نامگذاری ۳۰ اردیبهشت در تقویم ملی مبین اهمیت این موضوع است. سال‌هاست که طنین یک هشدار از سوی رهبر معظم انقلاب و کارشناسان علم جمعیت‌شناسی به‌ گوش بسیاری از ما رسیده و آن پیری جمعیت ایران است.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد با اشاره به سیاستی مقطعی در عرصه فرزندآوری در کشور در دهه شصت که با توجه به مصالح عمومی و شرایط خاص کشور در آن دوره اجرایی شد، گفت: در سال ۱۳۶۷ در بخش اول از بند ج قانون برنامه اول توسعه، خطوط کلی سیاست محدود کردن فرزندآوری در کشور اینگونه تدوین شد که نرخ باروری از ۴.۶ نوزاد به ازای هر زن در سن باروری، به چهار نوزاد در سال ۱۳۹۰ برسد.

سلیمی ادامه داد: برای اینکه سرعت اعجاب‌‎انگیز کاهش نرخ باروری را خوب درک کنیم باید به این مقایسه توجه کنیم. در طی سال‌های ۷۰ تا ۹۰ نرخ باروری کلی در جهان نزدیک به ۳۳ درصد و در جهان اسلام نزدیک به ۴۱ درصد کاهش داشته اما نرخ باروری کلی در ایران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بخوانید:  اقتصاد شهری باید فراتر از مرزهای شهر دنبال شود

وی اضافه کرد: بر اساس سناریوی حد پایین سازمان ملل در افق‌های زمانی پنجاه ساله که با روند فعلی کاهش میزان باروری کل در کشور همسو است، ۷/۲۲ درصد از جمعیت ایران یعنی رقمی در حدود بیست میلیون نفر در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود که با بسته شدن فرصت طلایی پنجره جمعیتی، در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران با کاهشی چشمگیر به سی و یک میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷ درصد آن یعنی نیمی از جمعیت، قشر سالمند خواهد بود. یعنی کشوری ۳۱ میلیونی با ۱۵ میلیون سالمند.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد تصریح کرد: هزینه‌های گزاف نگهداری سالمندان، کم شدن نیروی کار و به تبع آن تولید ملی، افزایش مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی به‌دلیل فرهنگ غیربومی نیروی کار مهاجر، ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور و کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور تنها بخشی از عوارض و نتایج پیری و سالمندی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی مدیریت شهری در صورت عدم حفظ جوانی جمعیت، ضرورت احداث مراکز متعدد نگهداری از سالمندان و تامین هزینه‌های سرسام‌آور مراقبت و نگهداری از آنان خواهد بود، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا در مواجهه با چالش‌های جمعیتی و کاهش فرزندآوری دو راهبرد را در پیش گرفتند. یکی راهبرد حمایت اقتصادی از خانواده و دیگری راهبرد ارزش‌گذاری برای فرزندآوری؛ در واقع فرزندآوری باید به یک ارزش اجتماعی و فرهنگی عمومی تبدیل شود تا هم به لحاظ کلان و ساختاری و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی چالش جمعیتی کشور حل شود.

سلیمی ادامه داد: پرواضح است که اقدام موثر در عرصه فرزندآوری به‌هیچ‌وجه تک‌نهادی نبوده و حضور جهادی زنجیره‌ای از نهادها و موسسات مرتبط با این موضوع راهبردی را ذیل سیاست‌های ابلاغی نظام می‌طلبد.

وی تصریح کرد: لزوم نگاه آینده‌نگرانه در مسئله جمعیت و تبعات جبران‌ناپذیر بحران انفجار سالمندی در عرصه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌طلبد که تمامی مدیران در بخش‌های مختلف حاکمیتی نسبت به استفاده حداکثری از فرصت پنجره جمعیتی طی حدود بیست سال آینده همت گمارده و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله مشهد در افق ۱۴۲۴ نیز موضوع خانواده و جوانی جمعیت باشد.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد در خصوص بیمارستان حضرت ام‌البنین به عنوان نخستین بیمارستان مختص زنان عنوان کرد: از استاندار و فرماندار محترم، خیرین دغدغه‌مند، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی و شهردار محترم، تقاضا دارم ضمن بازدید از تلاش‌های بی‌وقفه پرسنل دلسوز این بیمارستان، برای فضای حداقلی ویژه مادران و نوزادان متولد شده در شهر امام مهربانی‌ها که غالبا از قشر متوسط به پایین جامعه‌اند چاره‌ای بیندیشند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=3355

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.