10
نگرانی از شیوع ویروسی کشنده‌تر از کرونا :

ویروس نیپا چیست؟

  • کد خبر : 2277
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰۱
ویروس نیپا چیست؟
میزان مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی به ویروس نیپا بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است

به گزارش پایگاه خبری همزمان، ویروس نیپا : در شرایطی که جهان هنوز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که به مرگ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر منجر شده، نگرانی‌هایی در مورد احتمال شیوع ویروسی به مراتب کشنده‌تر معروف به «نیپا» مطرح شده است.

اخیرا در نتیجه تحقیقاتی که در هلند صورت گرفته است. مشخص شد که به‌رغم فاجعه‌بار بودن اثرات ویروس کرونا و درس‌هایی که از این همه‌گیری جهانی گرفتیم. جهان هنوز خود را برای همه‌گیری‌های آتی آماده نکرده است.  

مدیر اجرایی یک سازمان غیرانتفاعی فعال در زمینه پزشکی به نام Access to Medicine در هلند، اعلام کرده است که به احتمال زیاد، ویروس نیپا اپیدمی بعدی در جهان ما است.

این سازمان غیرانتفاعی از زیرمجموعه‌های بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس است. که با همکاری وزارت خارجه هلند در زمینه توسعه خدمات پزشکی و واکسیناسیون در جهان فعال است.

ویروس نیپا در بدن یک نوع خفاش میوه‌خوار وجود دارد. در صورت آلودگی به این ویروس، در ابتدا علایمی شبیه آنفولانزا ایجاد می‌شود. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی. این ویروس می‌تواند باعث انسفالیت یا التهاب مغز شود و تا حدود زیادی مقاومت دارویی دارد.

دانشمندان احتمال شیوع این ویروس در چین را زیاد می‌دانند. و اعلام کرده‌اند که میزان کشنده‌بودن آن می‌تواند تا ۷۵ درصد باشد. به همین دلیل این موضوع مطرح شده است. که اپیدمی بعدی اگر ویروس نیپا باشد. وضعیتی به مراتب بدتر از همه‌گیری کرونا ایجاد خواهد کرد.

بخوانید:  ماهسون خواننده ترک در ایران میخواند؟

ویروس نیپا علاوه بر التهاب و تورم مغز، می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شدید شود. و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بین ۴۰ تا ۷۵ درصد است.

علایم اولیه شامل درد عضلانی و همچنین احساس سرگیجه است و ممکن است بیمار طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به کما برود.

دانشمندان انتظار دارند كه دوره نهفتگی ويروس بين ۴ تا ۱۴ روز باشد، اما در برخی گزارش‌ها به دوره نهفتگی بيشتر و تا ۴۵ روز هم اشاره شده است.

«نهفتگی» به دوره‌ای اطلاق می‌شود که فرد ناقل ویروس است، ولی علایم بیماری در او وجود ندارد.

سابقه شیوع ویروس نیپا

در سال ۲۰۱۸ این ویروس به صورت محدود در ایالت کرالا در هندوستان و مناطقی در بنگلادش شیوع یافت و منجر به مرگ ۱۷ نفر شد. در ان زمان کشورهای عربستان و امارات واردات میوه و سبزیجات از آن ایالت را موقتا تعلیق کردند.

در آن زمان، مقامات بهداشتی معتقد بودند که شیوع نیپا در بنگلادش و هند شاید با نوشیدن آب میوه نوعی درخت نخل ارتباط داشته باشد. از آب میوه نارس این نوع از درخت نخل برای پخت غذا و نوشیدنی در آن مناطق استفاده می‌شود و این احتمال مطرح شده است که آلوده بودن آن‌ها با بزاق خفاش‌های میوه‌خوار آلوده به ویروس نیپا، می‌تواند سبب آن شیوع محدود شده باشد.

ویروس نیپا چیست؟ نگرانی از شیوع ویروسی کشنده‌تر از کرونا
لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2277

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.