6
حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد:

نما در مشهد باید منطبق با فلسفه پیدایش شهر باشد

  • کد خبر : 3548
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
نما در مشهد باید منطبق با فلسفه پیدایش شهر باشد
حجت الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد درباره وضعیت سیما و منظر شهری و مشوق های شورا در خصوص افزایش ایمنی ساختمان‌ها گفت:نمای نامتناسب از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به مشهد لطمه می زند

به گزارش پایگاه خبری همزمان،نما در مشهد؛ حجت الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد است . به مناسبت برگزاری همایش سازندگان و طراحان که ۲۸ و ۲۹ شهریور ماه در این شهر برگزار می‌شود، درباره وضعیت سیما و منظر شهری و مشوق های شورا در خصوص افزایش ایمنی ساختمان‌ها با ایشان مصاحبه کردیم که مشروح آن در پی می‌آید.

وضعیت نما و منظر شهری در مشهد از نظر شما چگونه است؟

نما در مشهد تقریبا مثل سایر شهرها وضعیت مطلوبی ندارد . باید به این مسئله توجه کرد که بعضی شهرها چون علت پیداش خاصی دارند سیما و منظر شهری باید آن ویژگی را به تصویر بکشد. ریشه پیدایش بعضی شهرها از احداث پایگاهی نظامی بوده، بعضی ها بعد از احداث کارخانه‌های صنعتی ایجاد شده اند. دلیل ایجاد برخی شهرها، اقلیم خوب منطقه بوده است؛ اما مشهد به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) از باغی به کلان شهر تبدیل شده است و برای بسیاری از کشورهای شرقی ایران نقش نایب پایتخت را دارد.

از این رو فرهنگ شهر، روابط ، رفتارها، بحث های اجتماعی و همبستگی باید منطبق با دلیل پیدایش شهر مشهد باشد. یکی از موارد سیمای شهری بحث نماست. من فکر می کنم که نما باید متناسب با کارکرد شهر باشد. مبنای نمای شهر در شهری مانند مشهد باید منطبق براساس فرهنگ این شهر باشد. از این رو نماهایی که مجوز اجرا می گیرند باید براساس سبک، سیاق و موادی باشد که با فلسفه ایجاد مشهد در ارتباطند. هر نمایی که با این موارد سازگار نباشد انحراف محسوب می شود و باید در خصوص نمای هر شهری از جمله مشهد ضوابطی وجود داشته باشد و کمیته های تخصصی تشکیل شود.

 همچنین در کنار ضوابط مشخص باید فرهنگسازی کرد تا مردم درک کنند که همجواری با مرقد مطهر امام رضا(ع) دارند و برای ساختمان سازی  چه در کاربرد مصالح و چه نما باید از چه الگوهایی استفاده کرد. حتی درباره نظم هندسی بناها هم می توان الگوی متناسب با شهر ارائه داد تا ساختمان ها علت پیدایش شهر را به هر فردی که به عنوان گردشگر یا زائر آمده است نشان دهد. تناسب شهر می تواند سبب ایجاد نظمی در ساختمان ها و خیابان ها شود و برای گردشگران و زائران حال خوشایندی را به ارمغان آورد.

بخوانید:  بیمه تاکسیران‌ های غیرفعال مشهد تا پایان سال حذف می‌شود

ما در شورا بحث معماری ایرانی اسلامی را مد نظر داریم. از دیگر سو وقتی زائر انتظارش از گردش در شهر برآورده نشود زودتر شهر را ترک می کند و فقط جهت زیارت به حرم مراجعه می کند. می دانید که اقتصاد مشهد خدمات محور است پس از نظر اقتصادی نیز نماهای نازیبا و نامتناسب برای شهر ضرر دارد.

بنابراین نما از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می تواند به شهر ضربه بزند؛ از دیگر سو اصل هویت خودمان را با نماهای نازل و بی ربط از دست می دهیم از این رو باید ضوابطی برای سیما و منظر شهری وجود داشته باشد. 

در حال حاضر مرکز پژوهش های  شورای شهر وارد میدان شده  و در کمیسیون فرهنگی  نیز مباحثی در این خصوص جریان دارد که سازندگان درک کنند نما با معماری ایرانی-اسلامی باید هماهنگ باشد؛ چون نما عنصر هویت بخش است و اگر دقت نکنند هویت شهر از دست می رود. ما باید  مردم  و سازندگان را اقناع کنیم که نما نقطه حیاتی است که در طول زمان اگر به همین صورت، بی ضابطه پیش برود هویت شهر از دست می رود.

سوال دیگر ما در رابطه با موضوع ایمنی است؛ آیا شورا مشوق هایی برای ترغیب بیشتر مردم و سازندگان برای افزایش ایمنی در نظر گرفته است؟

بله در این مورد مصوباتی داشته‌ایم؛ چرا که ایمنی با جان و حفظ سلامتی مردم در ارتباط است. بنابراین ما مشوق‌هایی داریم؛ اما در نظام فرهنگی و رفتاری، عزیزانی که سازنده یا سرمایه گذار هستند یا افرادی که ساختمان‌سازی را برای استفاده شخصی انجام می‌دهند، استاندارهای موجود برای حفظ جان مردم را سختگیری و اذیت می دانند؛ در حالی که رعایت این موارد برای حفظ جان مردم مهم است. بنابراین مردم این فرهنگ را باید کسب کنند که هم برای سازنده و هم برای ساختمان های مجاور که ساخت و ساز در آن صورت می گیرد رعایت این موارد ضروری است. همه این موارد در یک بسته فرهنگ شهروندی می گنجد. اگر شهر ایمن نباشد مردم دچار خسارت روحی و روانی می شوند و احساس عدم امنیت برای مردم ایجاد می شود. خط قرمز ما حفظ جان مردم است و از آن کوتاه نمی آییم .

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=3548

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.