9
حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد:

مهمترین شاخصه‌های بودجه ۱۴۰۱ مشهد چیست؟

  • کد خبر : 2947
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
مهمترین شاخصه‌های بودجه ۱۴۰۱ مشهد چیست؟
حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: انقباض اختیارات در حوزه‌های ستادی شهرداری، سدی در برابر ارائه خدمات بهینه به شهروندان است لذا تمرکززدایی در ارائه خدمات و تحول رویکردهای مدیریتی مهمترین شاخصه‌های بودجه ۱۴۰۱ مشهد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،بودجه ۱۴۰۱ مشهد؛رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد به تعریف بودجه اشاره داشت و افزود: بودجـه؛ پـیش بینی درآمدها، منابع و برآورد هزینۀ برنامه‌ها، عملیات معین و خدمات در یک سال مالی است. به همین منظور می‌بایست پیش‌بینی بودجه‌ریزی عملیاتی در سطحی از جامعیت و شفافیت تدوین و ارائه گردد که نیازی به تمرکز بودجه در حوزه‌های ستادی با عناوین عاملیت و گردش‌های مازاد فرآیندهای بودجه، تفویض مرحله به مرحله آن و ایجاد بروکراسی مازاد اداری نباشد.

تمرکززدایی در ارائه خدمات در بودجه ۱۴۰۱ مشهد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر در ادامه و با توجه به اهمیت موضوع در بودجه ۱۴۰۱ مشهد افزود: تمرکززدایی می‌تواند به اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام و تعریف پروژه‌های کارا و اثربخش در مشهد کمک کند و موجب ارتقاء و توسعه سطح خدمات و محصولات مدیریت شهری شود، که الزام شورای اسلامی شهر، برای تحقق این رویکرد در حوزه برنامه و بودجه شهرداری است.

حسین حسامی به تغییر رویکردهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۱ مشهد اشاره نمود و بیان داشت: نوع نگاه به نظام‌های مدیریتی می‌بایست از حالت متمرکز، منقبض و ستادی خارج شود تا بتوان مشکلات موجود و سد راه خدمات و محصولات مدیریت شهری را با دقت احصاء و در حل آن‌ها کوشا باشیم.

لزوم کسب تأییدیه‌های متعدد به منظور هر مورد پرداخت در فرآیندهای بودجه مدیریت شهری نه تنها موجب صرفه‌جویی نمی‌شود، بلکه با تأخیری که در اجرای برنامه و عملیات‌ها و در پی آن پرداخت به موقع به تأمین‌کنندگان و پیمانکاران صورت می‌پذیرد، موجب افزایش هزینه‌های تأمین کالا و خدمات مورد نیاز خواهد شد و در مجموع موجب بی اعتمادی طرفین و همچنین کاهش کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات و محصولات به شهروندان خواهد بود.

بخوانید:  آماده‌باش شهرداری برای استقبال از زائران نوروزی ۱۴۰۲

تحول رویکردهای مدیریتی در بودجه ۱۴۰۱ مشهد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری در تدوین بودجه بودجه ۱۴۰۱ مشهد افزود، اصلاح و متمم بودجه می‌بایست بسیار محدود و در موارد خاص باشد، پس از تصویب کلیات بودجه و تخصیص درآمدها به واحدهای اجرایی و عملیاتی، امکان چندانی برای اصلاح و افزایش بودجه وجود نخواهد داشت و می‌بایست اعداد و رقم‌های اعلامی بسیار نزدیک به واقعیت‌ها باشد و از انتقال به زمان اصلاح و یا تفریغ بودجه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر، در ادامه به نقش تأثیرگذار واحدهای اجرایی و عملیاتی در تمرکز زدایی بودجه ۱۴۰۱ مشهداشاره داشت و افزود: واحدهای اجرایی و سازمان ها و شرکت‌های شهرداری، می‌بایست به منظور موفقیت و تداوم تمرکز‌زدایی بودجه، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مطلوبی در مدیریت منابع و مصارف و امور مالی محدوده ارائه خدمات و تولید محصولاتشان داشته باشند.


تهیه بودجه سالانه، طبقه‌بندی مخارج منطبق بر اصول معین و استاندارد و اجرای صحیح فرآیندهای بودجه، اتخاذ کنترل‌های داخلی به همراه حسابرسی‌های شفاف در پایان هر سال مالی؛ انتظاراتی است که از واحدهای اجرایی و عملیاتی مدیریت شهری در واقعیت وجود دارد و در صورت رعایت آن می‌توان تمرکز بودجه را از ستاد به صف انتقال داد تا بر کاهش سطح بروکراسی اداری، ارتقاء درآمدها و مدیریت هزینه‌های مدیریت‌شهری؛ تأثیرگذار باشد و به تخصیص کارآمدتر منابع و افزایش کارایی اقتصادی در سطح کلان مدیریت شهری کمک ‌کند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2947

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.