6
رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد:

آسفالت معابر «توس علیا» مشروط به مجوز میراث فرهنگی است

  • کد خبر : 4061
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
آسفالت معابر «توس علیا» مشروط به مجوز میراث فرهنگی است
رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: امسال حدود 60 میلیارد تومان اعتبار جدید برای آسفالت و موزاییک‌فرش معابر منطقه تاریخی توس گذاشته‌ایم؛ علاوه بر این، 30 میلیارد تومان هم به پیاده‌روسازی تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،توس علیا؛ طهوریان عسکری در گفتگویی اظهارکرد: در فضای محیط شهری، «محدوده شهر» و «حریم شهر» داریم؛ چند نقطه در شهر مشهد وجود دارد که با محدوده اصلی شهر، ارتباط جداگانه‌ای دارد و براساس ضرورت حوزه شهرسازی، بخشی حریم، وارد محدوده شهری می‌شود تا خدمات خاصی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه منطقه تاریخی توس یکی از همین مناطق منفصل شهری است، گفت: در ابتدا 2600 هکتار از اراضی این محدوده وارد حریم شهری شد ولی براساس طرح راهبردی، این وسعت به 1600 هکتار کاهش پیدا کرد و وارد محدوده شهری مشهد مقدس شده است.

طهوریان‌عسکری تصریح کرد: نگاه شورای ششم نسبت به این خطه تاریخی، منبعث از فرمایشات مقام معظم رهبری است که در مرقومه ایشان، حاشیه بازدید از آرامگاه فردوسی، ذکر گردیده است؛ برهمین اساس، برای این محدوده، شان و وزن فرهنگی قائل هستیم، همچنین این خطه را پهنه‌ای تاریخی می‌دانیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر آبادانی توس و کلیدواژه زیباسازی، گفت: سیاست‌های خود را در عملیات شهرداری به نحوی تنظیم کرده‌ایم که در این دوره 4 ساله، اقدامات متنوعی را رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: در سال آخر شورای پنجم، 40 میلیارد تومان اعتبار ویژه خطه تاریخی توس تخصیص پیدا کرده بود؛ این اعتبار را در سال اول شورای ششم، به 140 میلیارد تومان و امسال نیز به 260 میلیارد تومن افزایش دادیم؛ اعتبارات را 6 برابر کردیم چراکه تحول نیازمند پشتیبانی و منابع است.

طهوریان عسکری تصریح کرد: نزدیک به 10 سال، ادوار مختلف مدیریت شهری سعی داشتند اولین سند شهرسازی منطقه تهیه شود ولی این اتفاق مهم تا سال 1400 محقق نشد؛ پس از گذشت کمتر از 6 ماه از آغاز شورای ششم شهر مشهد مقدس، با پیگیری‌های مستمر، طرح راهبردی منطقه توس به استانداری خراسان رضوی ابلاغ شد.

وی افزود: این دستاورد مهم، اولین حسن نیت شورای ششم نسبت به مردم ساکن در بافت تاریخی توس بود؛ وعده‌ای که به مردم دادیم، تحقق پیدا کرد و اولین قدمِ رو به جلو برای توسعه و بهسازی این پهنه برداشته شد.

طهوریان‌عسکری گفت: پس از ابلاغ طرح راهبردی، دستگاه مجری باید ظرف مدت 2 سال مطالعات را کامل و طرح تفصیلی را به مراجع قانونی برای تصویب، تحویل دهد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: به منظور انجام مطالعات، محدوده توس به 2 قسمت حدفاصل 3راه شاهنامه تا پل کشف‌رود و همچنین منطقه تاریخی و باره توس که مساحتی در حدود 500 هکتار دارد، تقسیم شد.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه شهرداری تهیه طرح تفصیلی و انجام مطالعات حدفاصل 3راه شاهنامه تا پل کشف‌رود را عهده‌دار شده است، افزود: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که طرح تفصیلی این محدوده را تا دی‌ماه 1402 و در موعد قانونی تحویل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت باره، اداره کل راه و شهرسازی به عنوان کارفرما انتخاب شده قرارداد مشاور طرح تفصیلی تحت عنوان خدمات مشاور طرح حفاظت و احیای حریم توس منعقد شده سال 1402 قرارداد قبل کشف به پایان خواهد رسید و براساس قراردادهای منعقد شده، در سال 1403 بخش تاریخی و میراثی به نتیحه خواهد رسید

بخوانید:  استاندار جدید خراسان رضوی باید کدام مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دهد؟

طهوریان‌عسکری در ادامه با اشاره به نقطه کور ترافیکی در سه‌راهی شاهنامه، گفت: با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر، طی 2 ماه اخیر و با اقدامات شهرداری و اداره کل راه، شاهد تعریض ابتدای مسیر بعد از سه‌راه شاهنامه بوده‌ایم که مقداری از بار ترافیکی را کاهش داده است.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه در این نقطه نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح هستیم، افزود: براساس امکان‌سنجی صورت گرفته از سوی مشاور، زیرگذری از شاهنامه به مشهد پیش‌بینی شده است.

طهوریان‌عسکری اظهارکرد: پیشنهاد شورای شهر بر این است که ایجاد چپگرد روگذر بین کارخانه «خانه‌سازی» و «بیمارستان طالقانی» در دستورکار قرار گیرد؛ این مهم را در شورای همتا نیز مطرح می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در باره توس 3 هسته جمعیتی شامل «توس سفلی»، «توس علیا» و «اسلامیه» داریم، گفت: میراث فرهنگی به شهرداری مجوز آسفالت معابر را نمی‌دهد وگرنه آمادگی داریم که همچون توس سفلی، معابر این بخش نیز آسفالت شود و خدمات‌رسانی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه به موضوع ثبت جهانی توس اشاره کرد و افزود: ماموریت این مهم با میراث فرهنگی است و پیش‎‌مقدمه آن، طرح تفصیلی احیای باره‌ است که آن را پیگیری خواهیم نمود.

روز حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، دیگر محور صحبت‌های طهوریان‌عسکری در این گفتگو بود و گفت: در این خصوص از شهرداری مشهد، میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد و حوزه هنری کمال تقدیر و تشکر را دارم.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار، در دهه حماسه، از 25 اردیبهشت تا 3 خرداد برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرد، افزود: امسال هم برنامه‌ریزی صورت گرفته که این برنامه با شکوه‌تر از سال قبل رقم بخورد.

طهوریان‌‎عسکری تصریح کرد: با توجه به همزمانی این ایام با شهادت امام جعفرصادق(ع)، برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده از روز بعد شهادت آغاز می‌شود و تا سوم خردادماه ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه از ماموریت‌های شاخص این کمیسیون، امیدآفرینی برای ساکنان این پهنه‌هاست، گفت: مصداق این رویکرد، آسفالت بالغ بر 60 هزار مترمربع از معابر این منطقه در طول 6 ماه بوده که اتفاق مبارکی است.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه به منظور حفظ هویت و بافت، برخی از معابر فرعی موزائیک فرش شده‌اند، گفت: امسال نیز حدود 60 میلیارد تومان اعتبار جدید برای آسفالت و موزاییک‌فرش معابر گذاشته‌ایم؛ علاوه بر این، 30 میلیارد تومان هم به پیاده‌روسازی تخصیص پیدا کرده و تحولی اساسی را در این پهنه، در پایان شورای ششم شاهد خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=4061

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.