به گزارش پایگاه خبری همزمان،رای قلع بنادر مشهد؛ غلامحسین صاحبی در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس که با حضور معاون دادستان و سرپرست ناحیه 7 دادستانی، معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، رئیس سازمان نظام مهندسی، معاونان و مدیران شهرداری مشهد و جمعی از فعالان حوزه صنعت ساختمان برگزار شد، اظهارکرد: در این شهر بیش از 35 هزار رای قلع بنا داریم که بیش از 70 درصد آنها مربوط به حاشیه شهر مشهد است.
وی افزود: این آمار بالا را به دو دلیل عمده شاهد هستیم؛ نخست عدم تعیینتکلیف طرحهای تفصیلی و دیگری عدم توجه به نیازهای ساکنان و مردم در فرآیند تهیه این طرحها.
صاحبی گفت: زمانی که حداکثر تراکم مجاز برای پلاکها، 2 طبقه تعریف شده، طبیعی است که مالکان برای تامین نیازهای خود و خانواده، مجبور به تخلف میشود؛ در چنین مواقعی یا رای قلع برای آنها صادر میشود و یا جریمههای سنگین مالی.
رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: کارگری که در مضیقه مالی است، گاه 900 میلیون تومان برای تخلفات ساختمانی جریمه میشود؛ این جریمه به مراتب سنگینتر و تلختر از رای قلع بنا برای چنین فردی است.
صاحبی با تاکید بر اینکه طرحهای تفصیلی باید ساختوساز برای مردم را اقتصادی کند و نیازهای خانواده را درنظر بگیرد، گفت: در حوزه شمال و شمالشرق مشهد، حاشیه شهر تا چه پهنهای باید رشد کند؟ این اراضی نیازمند تعیین تکلیف بوده و با احداث جاده گاز و کشف به دنبال مانع از گسترش این پهنهها هستیم.
وی تعیین تکلیف مناطق منفصلی شهری را یکی دیگر از ضرورتهای حوزه شهرسازی دانست و افزود: حدفاصل مناطق منفصل شهری تا شهر، روستاهای متعددی را شاهد هستیم که جمعیت زیادی را در خود جای دادهاند و همین روستاها بزرگترین حاشیه شهر را برای ما ایجاد میکنند.
صاحبی اظهارکرد: تعیینتکلیف مناطق منفصل شهری، آسیبهای شهری را کاهش میدهد؛ شرایط کنونی موجب دوگانگی شده و چندصد هکتار را به حاشیه شهر مشهد اضافه میکند که درحال حاضر به صورت روستایی مدیریت میشود.