10
معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد:

کارخانه نوآوری مشهد: ارمغان تحول برای دانش‌بیان‌های مشهدی

  • کد خبر : 1294
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کارخانه نوآوری مشهد: ارمغان تحول برای دانش‌بیان‌های مشهدی
کارخانه نوآوری مشهد با تاکید بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ضرورت حمایت از آنها جزو مولفه‌هایی است که تحقق اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد

به گزارش پایگاه خبری همزمان ،کارخانه نوآوری مشهد: شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که کارخانه نوآوری چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟خیلی ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم کارخانه نوآوری بستری را فراهم می کند که در آن صاحبان ایده و کسب و کارهای جدید و نوآورانه با استفاده از فضاها، وسایل، ابزار و ساز و کاری که برای آنها تهیه شده است به راحتی می توانند به رشد و پیشرفت کسب و کار و سیستم خود کمک کنند.

کارخانه نوآوری در واقع فضایی برای فعالان کارآفرینی با ایده های نو می باشد که در جهت تسهیل و رشد آنها فراهم شده تا با شتاب بیشتری مسیر توسعه را طی کنند.

کارخانه نوآوری مشهد با چه هدفی ساخته شد؟

آیدا مهربان معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: کارخانه نوآوری مشهد با نگاه توسعه پایدار و با توجه به سه وجه فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی احداث شده است.

مهربان با بیان اینکه کارخانه نوآوری در زمینی که در گذشته محل کارخانه کوکاکولا مشهد بوده، واقع شده است، افزود: این محدوده و ساختمان کارخانه از سال 92 بلااستفاده بوده و جزو اراضی قهوه‌ای محسوب می‌شد.

این گونه فضاهای بلااستفاده در مناطق مسکونی شهری علاوه بر نازیبایی بصری، گاها سبب معضلات مختلف اجتماعی و فرهنگی می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس خاطر نشان کرد: سال 97، قرار بر این شد در فضایی که سالیان گذشته محل کارخانه کوکاکولای مشهد بوده، تبدیل به فضایی جدید همسو با نیازهای روز جامعه صورت گیرد.

وی افزود: کارخانه‌های نوآوری در تمام دنیا وجود دارند و محلی برای بهره‌گیری از ایده‌ها و اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها است تا با کمک شرکت های بزرگتر این ایده‌ها یا محصولات به سوی تجاری سازی پیش بروند؛ بسیاری از اپلیکشن‌های مشهور در کشور ما و یا سایر نقاط دنیا محصول این کارخانه ها هستند.

کارخانه نوآوری مشهد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهربان گفت: کارخانه نوآوری مشهد که در فضایی شش ضلعی با مساحت 3.7 هکتار با نگاه توسعه پایدار و با توجه به سه وجه فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست احداث شده است.

کارخانه نوآوری مشهد با تاکید بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ضرورت حمایت از آنها جزو مولفه‌هایی است که تحقق اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد
کارخانه نوآوری مشهد

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس با اشاره به اینکه بخشی از فضای کارخانه نوآوری مشهد را فضای سبز تشکیل داده است، اضافه کرد: این موضوع باعث بهبود وضعیت اکولوژی منطقه می‌شود‌ و در ساخت آن تا حد امکان اسکلت کارخانه قبلی حفظ و در جهت کاربری جدید مقاوم سازی شده است.

بخوانید:  شعب بانکی در مناطق قرمز با نیمی از کارکنان فعالیت می‌کنند

وی افزود: وجود چنین فضای در بافت مسکونی شهری علاوه بر افزایش امنیت اجتماعی، باعث ایجاد محیطی فرهنگی برای استفاده خانواده‌ها می‌شود و می‌توانند از امکانات موجود بهره ببرند.

مهربان یکی از مهمترین عواملی که باعث شد مدیریت شهری کاربری این زمین با ارزش را تجاری سازی نکنند، مسئله حفظ هویت شهر مشهد دانست و خاطرنشان کرد: با حفظ ظاهر این کارخانه خاطرات گذشته افراد نیز زنده می‌شود؛ همچنین از منظر اقتصادی نیز این پروژه بهترین فضا برای تجاری سازی ایده ها و تبدیل آن به کسب و کار توسط جوانان است.

این موضوع به پایداری اقتصادی می‌انجامد؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از ایده‌های نو. استارت آپ ها و … به بقای خود کمک می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: مدیریت شهری امیدوار است که این کارخانه به بستری جهت حل موضوعات مختلف شهری تبدیل شود؛ و ما با طرح مسائل مختلف در حوزه موضوعات شهری، فرهنگی و اجتماعی از استارت آپ ها و جوانان راه‌حل بخواهیم.

وی افزود: تفاوت کارخانه نوآوری مشهد با نمونه‌های مشابهی که در سایر نقاط کشور وجود دارند، طراحی تخصصی و همچنین احداث آن توسط مجموعه شهری است که مبتنی بر نیازهای تخصصی و کاربردی شهر انجام شده است.

کارخانه نوآوری مشهد و حضور استارت آپ ها

مهربان با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ در کنار استارت آپ های نوپا در این اکوسیستم نوآوری، گفت: این مسئله باعث ایجاد همگرایی و فرصت برای شتاب دهنده ها، مجموعه های سرمایه گذاری، شرکت های دانش بنیان و … می‌شود به طوری که متقابلا در راستای حل نیازهای هم حرکت خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهدمقدس با بیان اینکه پروژه کارخانه نوآوری مشهد تمام شده و آماده بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهره‌بردار مجموعه با حساسیت خاصی مشغول انتخاب استارت آپ ها و شرکت‌ها برای حضور در این کارخانه است؛ محدودیت‌های کرونایی سبب تاخیر در افتتاح این پروژه شده است.

وی افزود: کارخانه نوآوری مشهد در حالی که با نگاه اقتصادی ایجاد نشده است، کمک شایانی به رشد اقتصاد غیرملموس شهر خواهد داشت و اثرات این پروژه نیز در افق 5 ساله تنظیم شده؛ این کارخانه خاص، هدیه مجموعه شهری و شورای پنجم به مشهد خواهد بود.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1294

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.