7
حسین حسامی، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

ایجاد شهر هوشمند مشهد اولویت رویکرد مدیریت شهری

  • کد خبر : 3340
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
ایجاد شهر هوشمند مشهد اولویت رویکرد مدیریت شهری
حسین حسامی، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد: شهر هوشمند شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید ازجمله اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر مدیریت شهری هوشمند را دارد.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،شهر هوشمند مشهد؛ عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با گسترش شهرنشینی و روند روبه‌رشد جمعیت شهری، شهر‌ها با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوند که حل آن‌ها با روش‌های سنتی چندان امکان‌پذیر نیست. در این مرحله، فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا به کمک مدیریت شهری می‌آید تا روند زندگی را برای ساکنان شهر با کمترین مشکل همراه کند. شهر هوشمند شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید ازجمله اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر مدیریت شهری هوشمند را دارد.

فناوری اطلاعات، مسیر رسیدن به هوشمندسازی شهری است

حسین حسامی با اشاره به نقش مهم فناوری اطلاعات در مدیریت شهری افزود: یکی از ابزار‌های اصلی در مسیر رسیدن به هوشمندسازی شهری، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این هوشمندسازی شهری زمانی مؤثر خواهد بود که بر نیاز‌های مردم مبتنی باشد.

زمانی می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه هوشمندسازی شهری درست عمل کرده و اعتبارات را در جای صحیح هزینه کرده‌ایم که مردم این هوشمندسازی را در خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، مشاهده کنند و از آن رضایت داشته باشند. بنابراین، باید به‌صورت دقیق و عمیق به موضوعات بپردازیم و با برنامه حرکت کنیم که به‌سمت تحقق یکی از اهداف اولویت‌دار و سیاست‌های شورای اسلامی ششم گام برداریم.

نیازمند نهضت هوشمندسازی در جهت ایجاد شهر هوشمند مشهد هستیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تفکر هوشمندسازی در مدیریت شهری اشاره کرد و نقش مردم و مدیران شهری را در ایجاد شهر هوشمند اساسی دانست و افزود: اگر فرهنگ هوشمندسازی در جامعه وجود نداشته باشد، به توفیق مدنظر نخواهیم رسید.

این موضوع باید به‌عنوان نهضتی در شهر نهادینه شود و همه ذی‌نفعان شهر باید جایگاه هوشمندسازی را درک کنند. همچنین، نخستین اقدام لازم در حوزه هوشمندسازی ایجاد نظام‌های یکپارچه مدیریتی در شهر مشهد است. در نگاه اول شاید این موضوع بی‌ربط جلوه کند، اما مسئله اصلی، هوشمندسازی فرایندهاست. اگر نظام برنامه، بودجه، آموزش، سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات یکپارچه شود، مقدمات هوشمندسازی و شهر هوشمند فراهم خواهد شد.

بخوانید:  وجود ۱۲ هزار زن معتاد در خراسان رضوی

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر نخبگان

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نیز اشاره کرد و افزود: نام‌گذاری امسال به اهمیت موضوع دانش‌بنیان اشاره می‌کند و در موضوع هوشمند‌سازی نیز باید با تکیه بر توان جامعه نخبگانی، بنا را بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بگذاریم تا به این واسطه از فناوری‌های جدید برای کسب ارزش‌افزوده، بهبود بهره‌وری و ارتقای سطح کیفیت محصولات و خدمات مدیریت شهری استفاده کنیم.

در عصر کنونی، علم و فناوری و تکیه بر علوم نوین به‌عنوان شاخص‌ترین عوامل پیشرفت در عرصه‌های گوناگون شناخته می‌شود. در بخش‌های مختلف نیز ساختار وسیع و گسترده‌ای مانند «مدیریت شهری» وجود دارد که با اتکا به آن‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را در سطوح فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و… رقم زد.

لزوم حرکت به سمت شهر سایبری وی تصریح کرد: شورای اسلامی ششم از ابتدای فعالیتش به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای کرده است و علاوه بر تکالیف قانونی برای نهاد‌های متولی، مدیریت شهری نیز در این حوزه بنا به اقتضائات و شرایط، حمایت خواهد کرد.

مشهدالرضا (ع) باید به‌سمت شهر سایبری حرکت کند و دراین‌راستا، از ظرفیت بخش خصوصی، کارخانه نوآوری و پارک علم و فناوری که بستر‌های بسیار خوبی ایجاد کرده‌اند، در کنار شرکت‌های خلاق، نوآورانه و استارتاپ‌ها استفاده خواهیم کرد.

حسامی ادامه داد: در زندگی امروز، بیشتر شهر‌های دنیا برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زندگی شهری، خودشان درحال برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف شهر هوشمند هستند؛ شهری که بیشترین بازدهی را در حوزه زندگی شهری داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، شهر‌ها نیازمند بسیج همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی هستند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=3340

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.