19

مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

  • کد خبر : 1981
  • 19 ژانویه 2021 - 11:28
مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران
نگاهی خواهیم داشت به مهمترین فیلم های سیاسی سینمای ایران که هر کدام به دلایل مختلف در زمان نمایش خود حواشی فراوانی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری همزمان، نگاهی خواهیم داشت به مهمترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران که هر کدام به دلایل مختلف در زمان نمایش خود حواشی فراوانی داشتند.

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

ماجرای نیمروز

فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین می‌پردازد. این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی شدت می‌گیرند. پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر، گروه‌های ضد حکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق ایران دست به ترورهای موفق مقامات ارشد حکومت می‌زنند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق هستند. در این میان، این فیلم رابطهٔ بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق را که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند، نشان می‌دهد.

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

آژانس شیشه‌ای

 یک فیلم درام ایرانی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است که در سال ۱۳۷۶ تولید شد. در این فیلم پرویز پرستویی، حبیب رضایی و رضا کیانیان بازی کرده‌اند. داستان فیلم دربارهٔ یک رزمندهٔ سابق جنگ ایران و عراق به نام عباس حیدری است که بر اثر جراحت جنگی در آستانهٔ مرگ است. هم‌رزم سابقش، حاج کاظم، تصمیم می‌گیرد که عباس را برای معالجهٔ فوری به لندن ببرد؛ ولی کارها طوری پیش می‌رود که آن‌ها موفق نمی‌شوند هزینهٔ بلیت هواپیما را سر وقت تأمین کنند. حاج کاظم، که مرگ عباس را برنمی‌تابد، برای نجات او دست به گروگان‌گیری در آژانس هواپیمایی می‌زند.مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

به رنگ ارغوان

«شفق» یکی از اعضای گروه سیاسی که اوائل انقلاب از ایران خارج شده، پس از سال‌ها تصمیم می‌گیرد برای دیدن دخترش «ارغوان» که دانشجوی دانشکده جنگل‌داری است، مخفیانه به ایران بازگردد. یکی از مأمورین امنیتی به نام «هوشنگ»، به عنوان دانشجو وارد دانشکده می‌شود و از امکانات مدرن امنیتی استفاده می‌کند تا با کنترل ارغوان، شفق را به دام اندازد. در این میان بین او و ارغوان رابطه‌ای عاطفی به‌وجود می‌آید…

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

عصبانی نیستم! 

فیلمی ایرانی به‌کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ،محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم تنها نمایندهٔ سینمای ایران در شصت و چهارمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین بود و دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان پس از فیلم تحسین‌شدهٔ بغض محصول ۱۳۹۲ است.مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

فیلم در مورد دانشجوی به نام نوید ( نوید محمدزاده ) است. که به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه اخراج شده است. او نامزدی به نام ستاره دارد ( باران کوثری ) که از طرف پدرش تحت فشار است. و نوید تلاش می کند که بتواند مشکلاتش را حل کند.

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

روز صفر 

عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه می‌باشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند.

بخوانید:  درباره جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس چه می‌دانید؟

این فیلم (به همراه فیلم شنای پروانه) با دریافت ۵ سیمرغ بلورین از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر. رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد.

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

اعتراض 

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی سید ضیاء هاشمی محصول سال ۱۳۷۸ است.

امیرعلی که شریفه، نامزد برادرش رضا، را به دلیل رابطه نامشروعش با مردی به نام احمد به قتل رسانده. پس از دوازده سال از زندان آزاد می‌شود. پیش از آزادی، هم سلولی اش محسن دربندی، انگشتری به او می‌دهد. و به او سفارش می‌کند. پس از گرفتن طلب او از مردی بیرون از زندان، از زنی به نام مجدی حمایت کند و سر و سامانی به زندگی او بدهد. بیرون از زندان، مادر او که حالا نابینا شده به همراه برادران و خواهران امیرعلی و شوهرخواهرش به استقبال او می‌آیند. امیرعلی درمی‌یابد که در غیاب او پدرش از فراق او مرده و یوسف، یکی دیگر از برادرهایش، در یک آسایشگاه روانی بستری است. یوسف در جریان تظاهرات دانشجویی بر اثر ضرباتی که به سرش وارد آمده دچار اختلال روانی شده‌است. رضا، برادر آزادشده‌اش را به یک پیتزافروشی در شمال شهر که محل کار اوست می‌برد.

مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

آشغال‌های دوست‌داشتنی

آشغال‌های دوست‌داشتنی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی محصول سال ۱۳۹۱ ایران است. 

فیلم در مورد وقایع خاص انتخابات سال ۸۸ است. داستان آشغال‌های دوست‌داشتنی در خانه یک پیرزن که با دخترخالهٔ میانسالش (سیما) زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است. عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند. در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درِ خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آنها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آن‌جا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند. تا مشکلی برایش به وجود نیاید. و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

به این لیست می‌توان فیلم‌هایی مانند: آقای رئیس جمهور، مارموز، نیمه پنهان، خط قرمز، بادیگارد، به وقت شام، گزارش یک جشن، سیانور، متولد ماه مهر، شبی که ماه کامل شد، بایکوت، لباس شخصی و … را نیز اضافه کرد.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1981

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.