19

جدیدترین عوارض کرونای دلتا چیست؟

  • کد خبر : 2725
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
جدیدترین عوارض کرونای دلتا چیست؟
بیمارستانی در هند از شناسایی موارد ابتلا به خونریزی مقعدی در میان بهبود یافتگان کووید-۱۹ خبر داد که این عارضه از جدیدترین عوارض کرونای دلتا به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،عوارض کرونای دلتا؛ بنا بر اعلام این بیمارستان در دهلی، دو نفر از این پنج بیمار که ۳۰ تا ۷۰ ساله بودند، خونریزی شدید داشتند که یکی از آن‌ها بر اثر خونریزی و ناراحتی «شدید» مرتبط با کووید-۱۹ در ناحیه قفسه سینه جان باخت و یک نفر دیگر هم به عمل جراحی برداشتن بخشی از روده نیاز پیدا کرد. سه نفر باقیمانده با داروهای ضدویروسی درمان شدند.

هیچ‌یک از این پنج نفر قبل از ابتلا به کووید-۱۹ بیماری‌های زمینه‌ای که ایمنی بدنشان را پایین بیاورد نداشتند.

پزشکان می‌گویند که سیتومگالوویروس معمولا در بدن افراد وجود دا.د اما تنها وقتی که ایمنی بدن فرد پس از ابتلا به کووید-۱۹ کاهش می‌یابد، به بیماری تبدیل می‌شود.

عوارض کرونای دلتا

دکتر آنیل آرورا، مدیر بخش بیماری‌های کبد و پانکراس در بیمارستان فوق گفته است: «تمامی بهبودیافتگان از کووید-۱۹ در صورتی که درد شکمی دارند یا در مدفوع خود خون دیده‌اند، باید فورا به بیمارستان مراجعه کنند.»

او گفت که قارچ سیاه، قارچ سفید و سیتومگالوویروس، عفونت‌هایی فرصت‌طلب‌اند و به دنبال افرادی با ایمنی پایین می‌گردند. سیتومگالوویروس قبلا در بیماران مبتلا به سرطان یا  اچ‌آی‌وی که ایمنی بدنشان ضعیف است، دیده شده بود.

نخستین مورد شناخته شده از عفونت «قارچ سبز» نیز در اواسط ماه ژوئن در هند در فردی به ثبت رسید که پس از بهبود از کووید-۱۹ به آن مبتلا شده بود. پزشکان گفتند که او به خونریزی بینی و تب شدید دچار شده بود.

بخوانید:  ایوانکا ترامپ به دنیای مد برمی‌گردد؟

پیش‌تر پژوهشگران گفته بودند که علائم کووید-۱۹ رو به تغییر است. و بر خلاف علائم شناخته‌شده قدیمی کووید-۱۹ از جمله سرفه، تب و از دست دادن بویایی، اکنون مواردی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی را هم شامل می‌شود.

تصور می‌شود که این مسئله با گونه جهش‌یافته دلتا مرتبط باشد که اکنون در اروپا نیز مشاهده شده است. و ۹۰ درصد موارد ابتلا به کووید‌-۱۹ در بریتانیا را در بر می‌گیرد. این گونه اولین بار در هند مشاهده شد.

سازندگان واکسن اسپوتنیک روسی گفته‌اند که این واکسن در ۹۰ درصد موارد بر نوع دلتای کووید-۱۹ موثر است.

در ایران موج پنجم کرونا که از استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شده بود. حالا در استان‌های دیگر در مرکز، شمال و شمال شرقی در حال گسترش است. هشدارها درباره آغاز موج پنجم کرونا در ایران از هفته‌ها پیش آغاز شد. همچنین اعلام شد ‌که در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور مواردی از ابتلا به انواع جهش‌یافته مشاهده شده است.

 متخصصان و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که موج پنجم به احتمال زیادی ویروس نوع «دلتا» است. که پیش از این به نام ویروس هندی شناخته می‌شد. نوع جهش‌یافته‌ای که قدرت سرایت بیشتری دارد. و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی افراد آسیب‌پذیرتر را انتخاب می‌کند. 

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2725

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.