17

آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

  • کد خبر : 2603
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟
پیرامون ابتلای حیوانات به کرونا نظرات مختلفی و متعددی وجود دارد.اما آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری همزمان،آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟براساس تحقیقات گربه‌ها بیشتر از سایر حیوانات در ابتلا به کرونا حساس هستند، البته برخی دیگر از حیوانات نیز به کرونا مبتلا می‌شوند، کرونا همچنان ناشناخته است و ممکن است شواهد دیگری نیز بعدا به دست آید.

آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

یکی از نخستین موارد ابتلای حیوانات به کرونا در آمریکا مشاهده شد. اما عنوان کردند حیوانات بیمار می‌شوند ولی منتقل نمی‌کنند.

دو گربه خانگی در دو منطقه مختلف نیویورک به این ویروس مبتلا شدند. و مشکلات خفیف ریوی پیدا کردند.

بر اساس گزارشات موجود، صاحب یکی از گربه‌ها به ویروس کرونا مبتلا بوده است. اما صاحبان گربه دیگر سالم هستند. و به باور مقامات بهداشتی، گربه این ویروس را یا از یکی از افراد فامیل که ناقل بوده و نشانه‌ای از بیماری نداشته و یا از فردی خارج از خانه گرفته است.

کرونا فقط از انسان به حیوان منتقل می‌شود

البته تاکنون هیچ مدرکی معتبر علمی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شود به دست نیامده است. اما مواردی دیده شده که در آن این ویروس از انسان به حیوان خانگی سرایت کرده است.آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌کند با حیوانات خانگی خود درست مانند یکی از اعضای خانواده رفتار کنند. و گربه‌ها را در خانه نگه دارند. سگ‌ها را به پارک‌های شلوغ نبرند. و آن‌ها را با رعایت فاصله دو متر از دیگر سگ‌ها و انسان‌ها راه ببرند.

همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به افراد مبتلا به کووید ۱۹ توصیه می‌کند درست همان گونه که از سایر اعضای خانواده دوری می‌کنند، از حیوانات خانگی خود نیز دور بمانند.

وزارت کشاورزی آمریکا انجام آزمایش کرونا برای تمامی حیوانات خانگی را توصیه نمی‌کند. و دامپزشکان تنها از حیوانات خانگی که نشانه‌های بیماری کووید -۱۹ دارند و یا با افراد مبتلا در تماس بوده‌اند. تست کرونا می‌گیرد.

پیرامون ابتلای حیوانات به کرونا نظرات مختلفی و متعددی وجود دارد.اما آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

تأیید ابتلای اولین گربه انگلیسی به ویروس کرونا

چندی بعد هم مقامات بهداشتی انگلیس از ابتلای اولین گربه خانگی به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند/ و در اخبار منتشر شده در خصوص انتقال و انتشار ویروس کرونا در میان انسان‌ها و حیوانات، رسانه‌های انگلیسی از تأیید ابتلای یک گربه خانگی به ویروس کرونا خبر دادند/ گربه مذکور ویروس را از صاحب خود دریافت کرده است.

این اولین مورد تأیید شده ابتلای حیوانات به کووید ۱۹ در انگلیس بود/ و پیش از این هم اخباری مبنی بر مبتلا شدن حیوانات به ویروس کرونا در سایر کشورها منتشر شده بود. که بر اساس آن اولین حیوانی که ابتلای آن به ویروس تأیید شد سگی در هنگ کنگ بود که پس از دو هفته قرنطینه بهبود یافته و به محل زندگی خود بازگشت.آیا حیوانات به کرونا مبتلا می شوند؟

این گربه از ترشحات بینی و تنگی نفس رنج می‌برد.علائمی که می‌تواند در انسان‌ها به طور بالقوه خطرناک باشد. به گفته مقامات بهداشتی انگلیس گربه مبتلا و صاحبش کاملاً بهبود یافتند. و احتمال انتقال ویروس به حیوانات یا افراد دیگر وجود ندارد. اما هشدار داده‌اند که افراد از نوازش حیوانات خانگی خودداری کنند. یا آن‌ها را در داخل خانه نگه دارند تا خطر انتشار ویروس را کاهش دهند.

چگونه گربه‌ها به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟

گربه‌ها با استنشاق قطرات آلوده پس از سرفه یا عطسه، به همان روش انسان آلوده می‌شوند. موارد مختلفی از ابتلاء به ویروس کرونا در حیوانات در سراسر جهان رخ داده است. و تقریباً به نظر می‌رسد که در همه موارد، آن‌ها ویروس را از صاحبان خود دریافت کرده‌اند. اما حیوانات بسیار کمتر مستعد ابتلاء به عفونت هستند.

ببر ۴ ساله در نیویورک به کرونا مبتلا شد

بزرگترین گربه سان قربانی، نادیا ببر مالایایی چهار ساله در باغ وحشی در نیویورک بوده که بهبودی کامل یافته است.

آیا انسان می‌تواند کووید ۱۹ را از حیوانات خانگی آلوده دریافت کند؟

هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از حیوانات به انسان وجود ندارد. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که حیوانات ویروس کافی برای آلوده کردن را ندارند. با این حال دانشمندان هشدار داده‌اند که آن‌ها می‌توانند به عنوان “فومایت” عمل کنند. یعنی به همان روشی که سطوحی مانند دستگیره درها می‌توانند ناقل ویروس باشند. به عنوان مثال فرد آلوده با سرفه بر روی سگ خود، ویروس را به خزه‌ای حیوان انتقال داده و به همین ترتیب فرد دیگری با لمس این حیوان، مبتلا می‌شود.

آیا احتمال انتقال ویروس از حیوانی به حیوان دیگر وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گربه‌ها می‌توانند ویروس کرونا را به گربه‌های دیگر نیز انتقال دهند. محققان دانشگاه ویسکانسین با آزمایش سه گربه مبتلا، متوجه شدند این گربه‌ها ویروس را از یکدیگر دریافت کرده‌اند.

علائم ویروس در گربه‌ها چقدر بد است؟

به نظر می‌رسد احتمال مرگ بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ در حیوانات بسیار کمتر از انسان است. و گربه انگلیسی مبتلا نیز علائم بالینی خفیفی نشان داده و بهبودی کامل یافته است.

آیا باید برای حیوانات هم از ماسک استفاده شود؟

دکتر جنی استویسکی، از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ناتینگهام در خصوص لزوم استفاده از ماسک برای حیوانات می‌گوید: استفاده از ماسک برای حیوانات ممکن است یک ایده خوب باشد تا سعی کنید حیوان خانگی خود را به آرامی تطبیق دهید تا در صورت مشاهده افراد با ماسک دچار ترس نشوند،. اما نمی‌تواند لزوماً مانع انتشار ویروس باشد.

۸ شیر آسیایی به کرونای هندی مبتلا شدند

بعد از سگ، گربه و ببرها اکنون خبری مبنی بر ابتلای شیرهای آسیایی به کرونا در سراسر دنیا دست به دست می‌چرخد. دولت هند در این خصوص اعلام کرد در یکی از باغ وحش‌های این کشور، هشت شیر آسیایی به ویروس کرونا مبتلا شدند. و دولت هند روز سه شنبه اعلام کرد هشت شیر آسیایی در یک باغ وحش در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

بخوانید:  مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای ایران

البته مسئولان این باغ وحش در ایالت جنوبی حیدرآباد، پس از مشاهده علائم پریشانی تنفسی در این شیرها، در تاریخ ۲۴ مارس نمونه‌هایی را به آزمایشگاه تحقیقاتی دولت فرستادند که حاکی از مثبت بودن ابتلای این شیرها به کرونا بود و این نتایج در حالی منتشر شده که آمار ابتلای فراینده به کرونا در هند در حال رکورد زدن است و وزارت محیط زیست، جنگل و تغییرات آب و هوایی هند گفته است: بر اساس تجربه‌ای که با حیوانات باغ وحش در دیگر مناطق جهان که ابتلاء به SARS-COV۲ (عامل بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ یا همان کووید -۱۹) را سال گذشته میلادی تجربه کرده‌اند، هیچ مدرک حقیقی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات می‌توانند این بیماری را به انسان‌ها منتقل کنند.

باغ وحش نهرو بسته شد

با این حال در این بیانیه اعلام شده است باغ وحش «نهرو» اکنون به همین دلیل بسته شده است. این در حالی است که هند بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلاء به کرونا را برای ۱۳ روز متوالی گزارش کرده است. و هم اکنون ۲۰ میلیون ابتلاء به کرونا را در این کشور به ثبت رسانده است.

با وجود اینکه ویروس کووید ۱۹ قابلیت انتقال بسیار بالایی در بیماری‌زایی انسان‌ها دارد و انتقال آن از انسان به حیوانات نیز امکان‌پذیر است. مستندات محدودی در رابطه با امکان انتقال این ویروس از حیوان همه انسان وجود دارد.

با وجودی که اطلاعات محدودی در زمینه انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان وجود دارد. متخصصان توصیه‌هایی را به منظور جلوگیری از انتقال احتمالی این ویروس از حیوانات خانگی به انسان ارائه کنند.

کدام گروه از حیوانات خانگی به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند؟

بر اساس تحقیقات اخیر برخی از گونه‌های جانوری که در ارتباط نزدیک با انسان هستند. قابلیت ابتلاء به کووید ۱۹ را دارند. در هنگ کنگ ۱۷ سگ و هشت گربه مبتلا به این بیماری که در کنار افراد مبتلا به کووید ۱۹ زندگی می‌کردند شناسایی شدند.

در کشور بلژیک نیز مواردی از ابتلای گربه‌ها به این بیماری گزارش شده است. همچنین در ووهان چین نیز پادتن کووید ۱۹ در نمونه سرم خون ۱۵ گربه کشف شده است. البته این جانوران لزوماً دارای علائم بیماری نیستند و ویروس را به انسان منتقل نمی‌کنند.

راسوها و خرگوش‌ها نیز به کرونا مبتلا می‌شوند

بر اساس اطلاعات موجود، سگ، خرگوش، گربه و راسو امکان آلوده کردن به ویروس کووید ۱۹ را دارند و در این بین سگ و خرگوش فاقد
علائم بیماری بوده و نمی‌توانند ویروس را به همنوعان خود یا سایر گونه‌های جانوری و انسان منتقل کنند.

گربه‌ها علائم متوسط و خفیفی از بیماری را نشان می‌دهند. و امکان انتقال بیماری به هم نوعان خود را دارند. اما تاکنون مستنداتی از امکان انتقال کووید ۱۹ به انسان توسط گربه به دست نیامده است. راسوها نیز علائم بیماری را دارند و می‌توانند آن را به همنوعان خود منتقل کنند. با وجود اینکه تاکنون موردی از انتقال بیماری از راسوها به انسان گزارش نشده، محققان معتقدند این امکان در مورد راسوها وجود دارد.

از تماس مستقیم افراد کرونایی با حیوانات پرهیز شود

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: افراد مشکوک و مبتلا به کرونا باید تماس مستقیم خود را برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا حیوانات به حداقل رسانده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی با بیان اینکه تاکنون شواهدی از انتقال بیماری کرونا از طریق فرآورده‌های دامی به انسان گزارش نشده است، اظهار کرد: تست کرونا در برخی حیوانات مانند سگ، گربه و راسو که در تماس با انسان مبتلا بوده‌اند، مثبت شده که در گربه‌ها همراه علائم تنفسی و گوارشی و در راسوها همراه با علائم تنفسی و مرگ و میر بوده است.

طیور و خوک نسبت به ویروس کرونا حساس نیستند

وی با بیان اینکه تاکنون چندگونه حیوانی به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. افزود: در حال حاضر علت همه‌گیری کرونا انتقال از انسان به انسان بوده. اما احتمال آلودگی برخی از گونه‌های جانوری از طریق تماس نزدیک با انسان آلوده وجود دارد. و طبق یافته‌های مطالعات عفونتی، طیور و خوک‌ها نسبت به ویروس کرونا حساس نیستند.

میمون‌ها و همستر به کرونا مبتلا می‌شوند

این مسئول با بیان اینکه از گونه‌های جانوری بررسی شده تاکنون گربه‌ها حساس‌ترین گونه به ویروس کووید ۱۹ شناخته شده‌اند که قادر به انتقال عفونت به گربه‌های دیگر نیز هستند، تصریح کرد: موش خرمایی‌ها و خفاش‌های میوه‌خوار مصری نیز، حساس به ویروس کرونا بوده و قادر به انتقال عفونت به هم نوعان خود هستند، همسترهای طلایی و برخی از انواع میمون‌ها نیز می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه سگ‌ها نیز در معرض ابتلاء به ویروس کرونا قرار دارند. اما نسبت به راسوها و گربه‌ها کمتر تحت تأثیر ویروس قرار می‌گیرند. ادامه داد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند باید از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خود پرهیز کنند و در صورت نیاز به مراقبت و رسیدگی فرد بیمار به حیوان، بایستی اقدامات بهداشتی را رعایت کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: گفتنی است تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا از هرگونه تماس با سایر حیوانات مانند گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان و پرندگان باید پرهیز کرده. و از قرار دادن گوشت و شیر خام در کنار مواد غذایی که به‌صورت خام مصرف می‌شوند، خودداری کنند.‌

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2603

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.