9

۴۰ کتاب که باید قبل از مرگ خواند

  • کد خبر : 2975
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۹:۴۶
۴۰ کتاب که باید قبل از مرگ خواند
کتاب‌ها چنان قدرتی دارند که می توانند در یک آن، ما را از جایمان، در یک پروژه‌ سخت کاری یا روابط اجتماعی فرسایشی جدا کنند و به سرزمینی ببرند که نوید آرامش یا هیجان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،۴۰ کتاب که باید قبل از مرگ خواند ؛اگر تا به حال سراغ کتاب‌ها نرفته‌ایم یا به غرق شدن در جریانشان دل نداده‌ایم، باید از کجا شروع کنیم؟ شاید اولین کاری که باید انجام دهیم، پیدا کردن یک فهرست راهنما از کتاب‌هایی است که آن‌قدر تأثیرگذار بوده‌اند که همیشه در لیست بهترین‌های مردم در سراسر تاریخ ادبیات قرار گرفته‌اند و باید آن‌ها را خواند. در این گزارش، به معرفی ۴۰ کتاب که باید قبل از مرگ خواند، میپردازیم.

۴۰ کتاب که باید قبل از مرگ خواند

صد سال تنهایی

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: محمدرضا سحابی

داستان جادویی و پر رمز و راز شش نسل از خانواده بوئندیا در دل روستایی اعجاب‌انگیز به نام ماکوندو، در حالی روایت می‌شود که اتفاقات و شخصیت‌های آن به قدری واقعی و قابل لمس هستند که وقتی کسی ناپدید می‌شود یا پرواز می‌کند و به آسمان می‌رود، همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد.

کشتن مرغ مینا

نویسنده: هارپر لی

مترجم: فخرالدین میررمضانی

اتیکاس فینچ، وکیلی سفید پوست است که به خاطر تعهد کاری و قلب رئوفی که دارد در برابر جامعه خود می‌ایستد و وکالت مردی سیاه پوست را به عهده می‌گیرد که به ناحق متهم شده است. در این مسیر، مردم شهر با او همراه نمی‌شوند. او در کنار معصومیت می‌ایستد. معصومیتی که نماد آن در این کتاب، مرغ مقلد و کشتن آن، گناهی بزرگ است.

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستن

مترجم: پروین ادیب

کتابی درباره ماجرای دختر سرکش و جذاب و در عین حال عجیب و غریب خانواده بنت، که برخلاف عرف آن روز جامعه و تلاش بی حد و حصر مادرش، پی پیدا کردن همسری برای خود نیست و همین موضوع، او را درگیر عشق پر فراز و نشیب آقای دارسی می‌کند که مردی به ظاهر خودپسند، مغرور و بدون شک متمول است.

گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

گتسبی بزرگ، به خاطر مهمانی‌های عظیم و باشکوهی معروف است که هر یکشنبه در خانه‌اش برگزار می‌کند. او که معلوم نیست از چه طریقی صاحب این حجم از ثروت شده، امیدوار است تا در یکی از این مهمانی‌ها، به طور اتفاقی، معشوقه سالیانش را ببیند که حالا همسر مردی دیگر است.

دراکولا

نویسنده: برام استوکر

مترجم: محمود گودرزی

جاناتان وکیل بود و برای شرکت فردی به نام پیترهاوکینز کار می‌کرد. شرکت برای خرید کارفاکس، که ملکی بسیار قدیمی در لندن بود، به کنت مشاوره می‌داد. جاناتان در طول سفر به ترانسیلوانیا، شهر وین را دید، در خیابان‌های بوداپست گشت و گذار کرد، روی پل‌های باشکوه رودخانه دانوب قدم زد، و یک شام فوق‌العاده در رویال هتل کلوزنبرگ خورد؛ جوجه با طعم فلفل مجارستانی، غذای مخصوص آن منطقه. او به دلایلی خیلی عصبی بود و اگر چه تختش در هتل به قدر کافی راحت بود، همه نوع خواب عجیب و غریبی دید و فکر کرد که حتماً به خاطر فلفل بوده است!

جاناتان بعد از خوردن مقدار بیشتری فلفل، در حلیم صبحانه‌اش، به قطار برگشت تا به سفرش به سمت شرق ادامه دهد. او از پنجره که به بیرون نگاه می‌کرد، سرزمینی را می‌دید سرشار از هر نوع زیبایی، نهرها، رودهای وسیع، شهرهای کوچک و قلعه‌ای بی‌نظیر بر فراز یک تپه. او در هر ایستگاهی که قطار از آن رد می‌شد، می‌توانست گروه‌گروه آدم‌های جالب را ببیند.

وقتی قطار به بیستریتز در رشته کوه‌های کارپاتیان رسید، هوا تاریک و روشن بود. کنت دراکولا به جاناتان گفته بود که به هتل گلدن‌کران برود. آن‌ها آنجا منتظرش بودند.

جین ایر

نویسنده: آرمین هدایتی

دختری فقیر و تنها که تحت آموزش‌های سختگیرانه در مدرسه‌ای شبانه‌روزی بزرگ شده، حالا در خانه مردی متمول، معلم سرخانه می‌شود. او که عاشق مرد است، متوجه می‌شود که او پیش از این همسری داشته که حالا دیوانه شده و در طبقه بالای عمارت، زندگی می‌کند. اما این تازه آغاز ماجرا است.

آرزوهای بزرگ

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: حمیدرضا بلوچ

پسرکی فقیر به نام پیپ، به خاطر عشق پر سوز و گدازی که به دختر خوانده صاحب کارش خانم هاویشام پیدا کرده، سرشار از آرزوهای بزرگی می‌شود که او را به پایتخت و یادگیری آداب اشراف می‌کشاند. او فکر می‌کند که اگر زندگی ثروتمندان را تمام و کمال بیاموزد، استلا، به عشق او پاسخ خواهد گفت. اما ماجرا به این سادگی نیست. این داستان، بخش زیادی از مسائل اجتماعی جامعه انگلستان را در قالب ماجراهای خود، نشان می‌دهد.

بلندی‌های بادگیر

نویسنده: امیلی‌جین برونته

مترجم: نگار غلام‌پور

داستان روایت عشق شورمند و تا حدی شرارت‌آفرین میان کاترین و هیتکلیف است. هیتکلیف فرزند یتیمی است که از کودکی توسط پدر کاترین به سرپرستی گرفته می‌شود. کاترین و هیتکلیف هم‌زمان که با یکدیگر رشد می‌کنند و بی‌خبر از حال یکدیگر، دلداده هم می‌شوند. هیتکلیف که به دلیل موقعیت خود تمسخر می‌شد گمان می‌کند که احساسش به کاترین یک‌سویه و بی‌اساس است و از این‌رو بلندی‌های بادگیر را ترک می‌کند تا زندگی جدیدی برای خود از نو بسازد.

ربکا

نویسنده: دافنه دوموریه

مترجم: صدف محسنی

آقای ماکسیمیلیان دووینتر، مردی است متمول و متشخص که به تازگی ازدواج کرده و زندگی معقولی دارد. اما در گذشته نزدیکش، زنی زیبا و باهوش، به طرزی مشکوک توسط او کشته و جسدش همراه با قایقی در دریا غرق می‌شود. پرده برداشتن از این راز توسط همسر دوم، او را وارد ماجرایی هولناک می‌کند.

آیا آندروئیدها خواب گوسفندهای الکترونیکی را می‌ببیند؟ (بلید رانر)

نویسنده: فیلیپ کی دیک

مترجم: شهریار وقفی‌پور

آخرین جنگ جهانی رخ داده و جهان دچار آلودگی‌های رادیواکتیوی است. بیشتر بازماندگان به سیارات دیگر گریخته‌اند و آن‌ها که مانده‌اند گرفتار مشکلات فراوانی شده‌اند. بحران هویت و دودلی در تشخیص درست و غلط مهم‌ترین دغدغه مردم شده است که ریک دکارد قهرمان داستان را هم درگیر خود کرده است.

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

نویسنده: رولد دال

مترجم: مهناز داوودی‌

چارلی فقیر و کوچک که به همراه خانواده پرجمعیت و مهربانش در لندن زندگی می‌کند. او، یک روز، برنده یک بلیط طلایی در بسته‌ای شکلات می‌شود که از طریق آن می‌تواند شانس خود را برای تبدیل شدن به وارث کارخانه شکلات‌سازی، امتحان کند. او به همراه پنج بچه دیگر، به کارخانه می‌رود و در جریان آزمونی سخت قرار می‌گیرد.

همه چیز از هم می‌پاشد

نویسنده: چینوا اچه بی

مترجم: علی هداوند

داستان درباره اکنکوو، رئیس قبیله‌ای در یک روستای آفریقایی است. ماجرای روابط او با فرزندانش، سایر افراد قبیله و فرزندانش درون‌مایه این کتاب است. حقوق زنان و کودکان، باورهای خرافی، جادو و جادوگری و جنگ‌های قبیله‌ای در آفریقا، به خوبی در این کتاب گفته شده است. همچنین این کتاب سرشار از حکایت‌ها و ضرب‌المثل‌های آفریقایی است.

فرانکنشتاین

نویسنده: مری شلی

مترجم: محسن سلیمانی

در فرانکنشتاین، نویسنده از بسیاری از عناصر و فضاهایِ ترسناک آن روزگار به خوبی استفاده کرده است. با این همه، فرانکنشتاین یک رمان دلهره‌آور معمولی نیست و شاید راز ماندگاری آن نیز در همین نکته باشد. شاهکار مری شلی در واقع این بود که برای نخستین‌بار علم را با داستان‌های ترسناک آشتی داد. برای اولین‌بار با خلق هیولایی که محصول علم بود نوع ادبی جدید «رمانتیک ترسناک علمی» را به وجود آورد؛ کاری که در آن زمان سابقه نداشت. از سوی دیگر فرانکنشتاین زمانی منتشر شد که بشر در آغاز راه پیشرفت‌های علمی و شاد از مسیر علم بود، اما شلی از نخستین کسانی بود که بوی خطر را حس کرد و با انتشار فرانکنشتاین هشدار داد که علم تجربی گاهی می‌تواند ترسناک باشد.

تالار گرگ

نویسنده: هیلاری منتل

مترجم: کیومرث پارسای

پسر بچه‌ای که قربانی خشونت‌های وحشتناک پدر است، حالا در بزرگسالی به سلطنت رسیده و ما از طریق شرح زندگی او، به انگلستان در دوران حکومت هنری هشتم می‌رویم. این کتاب در سال ۲۰۰۹، برنده‌ی جایزه بوکرمن شد.

یک پرتقال کوکی

نویسنده: استنلی کوبریک

مترجم: محمدمهدی فیاضی‌کیا

بخوانید:  افسانه بایگان در آستانه ۵۹ سالگی از زندگی شخصی اش می گوید

پسر جوانی که به همراه دوستانش به ایجاد مزاحمت و شکنجه مردم در مکان‌های عمومی می‌پرداخته، حالا دستگیر شده و قرار است شیوه تنبیهی جدیدی را روی او پیاده کنند. آن هم اینکه برای ساعت‌های متوالی، چشم‌هایش را رو به صحنه‌های فجیع جنایت‌های انسانی مختلف، باز نگه دارند تا او تمام مدت شاهد باشد.

تس دوربرویل

نویسنده: تامس هاردی

مترجم: ابراهیم یونسی

تس ماجرای دختری زیبا و معصوم است که از شهر کوچکشان به شهری بزرگ‌تر می‌رود تا خانواده واقعی‌اش را ببیند. اما در آنجا مردی به نام الک به او تجاوز می‌کند و تس به خاطر این اتفاق باردار می‌شود. اما فرزند تس پس از چند هفته بعد از تولد، می‌میرد. تس دوباره به زندگی گذشته باز می‌گردد و در آنجا با کلر آشنا می‌شود.

ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

هولدن کالفیلد، پسر نوجوانی است سرکش و عاصی که دیگر تاب تحمل آن نوع زندگی که خانواده متمولش برای او ساخته‌اند را ندارد. بزرگ‌ترین آرزوی او این است که دست معشوقه خود را بگیرد و به جایی ببرد که کسی آن‌ها را نشناسد تا بتواند آنجا، ناطور دشت شود.

تبصره ۲۲

نویسنده: جوزف هلر

مترجم: احسان نوروزی

تبصره ۲۲ رمانی به سبک کمدی سیاه است. ماجراهای این داستان در سال‌های جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. تبصره ۲۲ اصطلاحی در زبان انگلیسی است که به موقعیت‌هایی گفته می‌شود که در آن باخت قطعی است. زمانی که فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که گریزی از آن ندارد.

محاکمه

نویسنده: کامل روزدار

احتمالاً نام محاکمه فرانتس کافکا را بارها شنیده‌اید. کتابی که باید پیش از مرگ خواند. مردی ناگهان به جرمی نامعلوم دستگیر می‌شود و بی اینکه بفهمیم واقعاً ماجرا چیست، تا انتهای کتاب به دفاع از خود و توضیح ماجرا می‌پردازد. کافکا، این کتاب را هرگز به پایان نرسانده است.

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

هواپیمایی حامل چندین کودک سقوط می‌کند و آن‌ها در جزیره‌ای تنها می‌شوند و باید اداره امور خود را به دست بگیرند. آن‌ها به مرور می‌بینند که چطور تمامی مفاهیم انسانی از خوبی‌ها گرفته تا رذیلت‌ها در جامعه کوچکشان بازتولید می‌شود.

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

اختلافی خانوادگی، آنا کارنینا را از سن پترزبورگ به مسکو می‌کشاند و همین بهانه‌ای می‌شود برای مو به مو نشان دادن وضعیت فرهنگی و اجتماعی روسیه در آن سال‌ها. رمانی با درون مایه‌ی عاشقانه با دو شخصیت اصلی به نام‌های آنا کارنینا و لوین و دو قصه‌ی مجزا.

«خواب گران» آقای کارآگاه (ریموند چندلر)

فیلیپ مارلو، کارآگاهی است که توسط مردی استخدام می‌شود تا پرونده یک اخاذی را حل و فصل کند. او اما کم کم سر از ماجرایی درمی‌آورد که بسیار عظیم‌تر از یک اخاذی ساده است.

در «بازار خودفروشی» (ویلیام تکری)

در توضیحات پشت جلد این کتاب آمده است: «بازار خودفروشی داستان مردم عادی است نه داستان قهرمانی‌ها و رشادت‌ها و بزرگواری‌ها. بازار خودفروشی شرح دردها و شادی‌ها و پاداش‌ها و کیفرهایی است که طبقات گوناگون به همان حالت طبیعی و با همان بداهتی جذب آن‌ها می‌شوند که از آتش شعله به بالا می‌رود.»

بچه‌های نیمه شب

ماجرای «بچه‌های نیمه شب» در زمانی رخ می‌دهد که هندوستان به تازگی استقلالش را به دست آورده است. این رمان با سبک رئالیسم جادویی و به گونه‌ای تمثیلی تاریخ هندوستان در این برهه را برای همیشه ثبت کرده است.

زندگی پر پیچ و خم «لولیتا» (ولادیمیر ناباکوف)

مردی که عشق کودکی خود را از دست داده، حالا عاشق دختری بسیار کم سن و سال به نام لولیتا می‌شود. این در حالی است که مادر دخترک، عاشق مرد است و همین، ماجرا را از آنچه به نظر می‌رسد، پیچیده‌تر می‌کند.

تلخی مهاجرت در «امریکانا» (چیماماندا نگزی ادیشی)

امریکانا ماجرای دو نوجوان است که در حالی عاشق یکدیگر می‌شوند که کشورشان نیجریه، تحت حکومت یک دیکتاتوری رعب‌انگیز است. یکی از آن‌ها به دنبال زندگی بهتر، به آمریکا مهاجرت می‌کند. غافل از اینکه نژاد او، همیشه همراهش خواهد بود.

مزرعه سرد آرامش‌بخش (استلا گیبونز)

مزرعه سرد آرامش‌بخش رمانی طنز است که از خواندنش لذتی غیرقابل تصور نصیبمان می‌شود. شخصیت اصلی این داستان زنی به نام فلورا است که بیش از ظاهرسازی و فریب به بهداشت اولیه علاقه دارد.

ماجرای «دلبند» (تونی مورسیون)

داستان در تب و تاب برده‌های آفریقایی می‌گذرد که در این مسیر سخت، جان خود را از دست می‌دهند. قصه زنی که فرزند خود را می‌کشد تا مانند خود او برده نشود.

طبقه و «بار دیگر برایدزهد» (آرتور اِوِلین سنت جان وو)

ماجرای ملاقات، چالش‌ها و دیالوگ طولانی دو دانشجو در آکسفورد ۱۹۲۰ که یکی از طبقه متوسط و دیگری از طبقه متمول است.

میدل مارچ (جورج الیوت)

یکی از کتاب‌هایی که باید خواند داستان میدل مارچ است. این رمان داستان زندگی مردم شهری کوچک در انگلستان قرن نوزدهم است. رمانی به سبک کارهای جسن آستین. اما مشهور شدن رمان مدیون ماجرایی عجیب است. کسی این رمان را به نام خود منتشر کرد و پس از آن جورج الیوت با این کار مقابله کرد.

جست و جو در زندگی نویسنده در «حباب شیشه» (سیلویا پلات)

تنها رمان سیلویا پلات، شاعر آمریکایی، شباهت عجیبی به زندگی خود او دارد. آن قدری که می‌توان آن را به نوعی یک خودزندگی‌نامه دانست. در این کتاب، تقریباً فقط نام اشخاص و مکان‌ها تغییر کرده است.

تل ماسه (فرانک هربرت)

تل ماسه داستانی تخیلی است که در آن وارد سیاره‌ای کاملاً بیابانی آکاریس می‌شوید. فرانک هربرت داستانی حماسی از قبایل فئودالی در این سیاره با جزئیات فراوان نوشته است.

گشت و گذار با «یوزپلنگ» (جوزپه تومازی دی لامپه دوزا)

این رمان، یکی از پرخواننده‌ترین داستان‌ها و کتاب‌هایی که باید خواند است که به اتفاقات بعد از جنگ جهانی و به تحول و افول خاندان‌های اشرافی و فئودالی در شهر سیسیل ایتالیا می‌پردازد. نویسنده، خودش بازمانده‌ی یکی از این خانواده‌های باشکوه است.

خاطرات سری آدریان مول (سو تاون سند)

این کتاب به شیوه خاطره نویسی برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. کتابی با درون‌مایه طنز که نه برای نوجوانان، که برای هر کسی می‌تواند جذاب باشد.

کد ووستر (پی جی وودهاوس)

این کتاب داستانی احمقانه و کمدی درباره ماجراهای یک نجیب‌زاده و پیشخدمت دانای او است. تقریباً شبیه آن چیزی که در شاهکار سروانتس یعنی دن کیشوت می‌خوانیم.

روابط خطرناک (پیر شودقلو دوکلو)

مارکیز و ویکونت اشراف‌زاده‌هایی هستند که سابقا دلباخته یکدیگر بودند اما حالا تصمیم گرفتند وقتشان را صرف کشیدن نقشه‌های تلافی‌جویانه از یکدیگر کنند.

قلب تاریکی (جوزف کنراد)

آیا انسان میان خیر و شر حق انتخاب دارد؟ این سوالی است که هنگام خواندن قلب تاریکی باید مدام از خودمان بپرسیم. رمان ماجرای ملوانی به نام مارلو است که از کودکی عاشق رودی در یک منطقه بی نام و نشان در آفریقاست. حالا این فرصت را پیدا کرده به این منطقه برود اما آن منطقه را سکوتی رعب‌آور فرا گرفته است. مارلو به دنبال کورتس، نماینده سابق شرکت می‌گردد. اما هیچ رد و نشانی از او نیست.

این رمان را کنراد زمانی نوشته که دولت‌های استعمارگر به بهانه ترویج تمدن وارد خاک کشورهای آفریقایی می‌شدند و در آن دست به انتقاد در این باره می‌زند.

به خاطر «خدای چیزهای کوچک» (ارونداتی روی)

دختر و پسر کم سن و سال به نام‌های «استا» و «راهل»، طی دو فاجعه دردناک در مسیر زندگی‌شان ناگهان کودکی شیرین خود را از دست رفته می‌بینند. این کتاب، بازتابی است از سرگذشت خانواده‌ای هنجارشکن است.

تاریخ سری (دونا تارت)

تاریخ سری ماجرای شش دانشجوی ممتاز مطالعات کلاسیک است. روزی به طرز مرموزی یکی از این شش نفر به قتل می‌رسد و ماجراهای این داستان آغاز می‌شود. سبک این داستان معمایی و پلیسی است. تاریخ سری تا به حال در ایران ترجمه نشده، اما جزو کتاب‌هایی که باید خواند در این فهرست قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2975

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.