8
در حالی که آسیا و اروپا و آمریکا هنوز درگیر این ویروس هستند:

کرونا در کشورهای آفریقایی چگونه کنترل شد؟

  • کد خبر : 1365
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۶
کرونا در کشورهای آفریقایی چگونه کنترل شد؟
در این عالم‌گیری کرونا مشخص شد که کشورهای آفریقایی بر خلاف شاخص های امنیتی منشتر شده در برابر کوید۱۹ بهتر از هر کشور دیگر عمل کردند.

به گزارش پایگاه خبری همزمان  به نقل از مدیکال نیوز ، بسیاری از دانشمندان، متخصصان سلامت جهانی و روزنامه‌نگاران در تلاش‌ هستند تا واکنش غیرمنتظره کشورهای آفریقایی را به این همه‌گیری توضیح دهند. اما آنها حقیقتی را که وجود دارد کاملا و به‌درستی نشان نمی‌دهند. کشورهای آفریقایی به دلایلی که در ادامه مطرح می‌شود توانستند در مقایسه با کشورهای دیگر در برابر عالم‌گیری ویروس کرونا بهتر عمل کنند و کرونا در کشورهای آفریقایی عملا کنترل شد.

واکنش سریع در سطح قاره

در ۱۱ ماه گذشته، ویروس کرونا از مرزها گذشت و اثرات منفی روی بخش‌های بهداشتی و اقتصادی ۲۱۷ کشور جهان از خود به‌ جا گذاشت. در بررسی‌ها مشخص شد، تمام کشورهای آفریقایی به محض اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری ویروس کرونا و حتی ۱۰ روز قبل از اینکه اولین مورد ابتلا در آفریقا گزارش شود، برای مقابله با بیماری کوید۱۹، برنامه‌ای جامع در سطح قاره‌ای و منطقه‌ای آفریقا تدوین کردند.

وزرای بهداشت ۵۵ کشور آفریقایی جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند و برای مقابله با کوید۱۹، یک استراتژی در نظر گرفته و آن را در کشورهای خود به‌کار گرفتند.

این استراتژی متشکل از پیشگیری از انتقال بیماری و کاهش گسترش آن در جوامع آفریقایی بود تا بدین ترتیب جلوی فشار بیش از حد روی سیستم‌های بهداشتی سراسر این قاره گرفته شود.

هدایت کشورهای حاضر در این جلسه اضطراری بدین شکل توانست واکنشی مناسب در برابر ویروس کرونا را تضمین کند.

همکاری در سطح منطقه‌ای

همکاری کشورهای آفریقایی نه‌تنها در سطح قاره‌ای،‌ بلکه در سطح منطقه‌ای هم ادامه یافت. مثلا، سازمان جامعه آفریقایی شرقی (EAC)، سیستمی الکترونیکی ردیابی رانندگان و حمل بار به منظور شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا  در تمام مرزهای کشورهای آفریقایی راه‌اندازی کرد.

این سیستم علاوه‌بر اینکه توانست جلوی ورود بیماران مبتلا به کوید۱۹ به کشورهای آفریقایی را بگیرد، بلکه موجب شد تا کالاهای اساسی مانند داروها، بدون دردسر در مرزهای کشورها جابه‌جا شوند. همچنین رانندگان و هر فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، فورا در قرنطینه قرار می‌گرفتند.

به‌کارگیری سریع اقدامات قرنطینه

در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله کشورهای غربی پس از اطلاع از همه‌گیری کوید۱۹، اقدامات موثری انجام ندادند، بیشتر دولت‌های کشورهای آفریقایی برای حفاظت از جان مردم خود، این موضوع را جدی گرفتند و به محض مشاهده اولین موارد ابتلا مرزهای خود را بسته، پروازها را لغو و قرنطینه مکان‌های آلوده را شروع کردند. آنها تمام بازارهای پرجمعیت را تعطیل کردند و فقط به بازارهای کوچکتر، مکان‌هایی که نرخ بیماری کوید۱۹ در آنها کم بود، اجازه فعالیت دادند.

آفریقای جنوبی یکی از کشورهایی است که با اجرای سخت‌ترین تدابیر قرنطینه توانست نرخ ابتلا به ویروس کرونا را از ۴۲درصد به ۴ درصد برساند.

اتخاذ اقدامات سریع بهداشت عمومی

کشورهای آفریقایی علاوه‌بر اعمال قرنطینه زودهنگام، به‌سرعت اقدامات پیشگیرانه‌ای چون شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را هم اتخاذ کردند.

در کشور رواندا، دولت با استفاده از رسانه‌ها و کمک متخصصان بهداشت و درمان، مردم را از این بیماری مهلک آگاه کرده و آنها را به اقدامات پیشگیرانه تشویق کرد.

بخوانید:  مانکن زنده پشت ویترین یک مانتوفروشی در مشهد جنجال آفرید

آنها در تمام مکان‌های عمومی، ایستگاه‌های شستشوی دست فراهم کردند و به دلیل تعطیلی مدارس، از تعدادی دانش‌آموز داوطلب برای تشویق مردم به پیروی از پروتکل‌های بهداشتی کمک گرفتند.

رواندا با این اقدامات توانست جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرد.

بسیاری از دانشمندان، متخصصان سلامت جهانی و روزنامه‌نگاران در تلاش‌ هستند تا واکنش غیرمنتظره کشورهای آفریقایی را به این همه‌گیری توضیح دهند. اما آنها حقیقتی را که وجود دارد کاملا و به‌درستی نشان نمی‌دهند. کشورهای آفریقایی به دلایلی که در ادامه مطرح می‌شود توانستند در مقایسه با کشورهای دیگر در برابر عالم‌گیری ویروس کرونا بهتر عمل کنند و کرونا در کشورهای آفریقایی عملا کنترل شد.

توجه به اثر اقتصادی-اجتماعی کرونا

کشورهای آفریقایی می‌دانستند که تنها اعمال زور برای اجرای مقررات و پروتکل‌های بهداشتی کافی نیست و آنها به مضرات اقتصادی و اجتماعی این شرایط هم توجه نشان دادند. قرنطینه شهرها باعث اختلال در کسب درآمد افراد می‌شد و آنها نگران تامین معاش خانواده‌های خود می‌شدند. به همین دلیل، دولت‌ها خانواده‌های آسیب‌پذیر از نظر اقتصادی را شناسایی کرده و آنها را تحت پوشش کمک‌های مالی و مواد غذایی قرار دادند.

همچنین در کشور رواندا، تمام مسئولان کشور حقوق یک ماه خود را نگرفتند و آن را خرج خانواده‌هایی کردند که به دلیل ویروس کرونا و قرنطینه دچار مشکل شده بودند.

علاوه‌بر تمام اقدامات بالا، آزمایش افراد، ردیابی افراد آلوده، فاصله‌گذاری، قرنطینه و ارائه خدمات درمان‌های پزشکی به‌طور رایگان در اختیار تمام اقشار جامعه قرار گرفت.

درضمن برخی از این کشورها، برق و آب را برای شهروندان آسیب‌پذیر رایگان کردند.

این اقدامات باعث شد که حتی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از اقدامات قرنطینه استقبال کنند و بدین‌ترتیب جلوی گسترش کرونا تا حد پذیرفتنی گرفته شود.

استفاده از فناوری‌های خلاق

در پی تمام اقداماتی که کشورهای آفریقایی اتخاذ کرده و به مرحله اجرا گذاشتند، آنها از ابزارهای خلاقانه فناوری هم در واکنش به کوید۱۹ استفاده کردند. مثلا، دولت رواندا، از روبات‌ها برای بررسی دمای افراد در محیط‌های عمومی و بیمارستان‌ها استفاده کرد. آنها همچنین در ارتباط‌های جمعی، مراقبت و تحویل دارو از پهپاد کمک گرفتند.

همچنین در برخی از کشورها هنگام مبادله پول و انجام خریدها استفاده از کارت اجباری شد تا احتمال انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد. در ضمن در بیشتر کشورهای آفریقایی هزینه تراکنش‌هایی که با تلفن همراه انجام می‌شدند کاهش یافت.  

قضاوت نادرست کشورهای غربی

متاسفانه رسانه‌های مختلف کشورهای غربی برای واکنش صحیح و موفقیت‌آمیز کشورهای آفریقایی در برابر کوید۱۹ دلایل دیگری آوردند. آنها اقدامات موثر این کشورها را دست‌ کم گرفتند و مدعی شدند گرمای این کشورها ویروس کرونا را در این مناطق کم‌اثر کرده است که شواهد علمی خلاف این موضوع را ثابت کرد. آنها همچنین خوش‌شانسی این کشورها را یکی دیگر از دلایل کم بودن مرگ‌ومیر در اثر کرونا در این کشورها می‌دانستند.

نسبت دادن موفقیت کشورهای آفریقایی در برابر کوید۱۹ به خوش‌شانسی و نادیده گرفتن اقدامات سریع و به‌موقع آنها باعث شده که بیشتر مردم دنیا درک صحیحی از آفریقا نداشته باشند و این موضوع احساسات مردم آفریقا را جریحه‌دار کرده تا جایی‌که آنها را به یاد برخوردهای نژادپرستانه سفیدپوستان در گذشته انداخت و چند گردهمایی‌علیه نژادپرستی در این کشورها به‌راه افتاد.

دولت‌های آفریقایی با اتحاد و اتخاذ تدابیر موثر در برابر کوید۱۹ توانستند بهتر از هر کشوری در دنیا عمل کرده و مرگ‌ومیر مردمان خود را به حداقل برسانند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1365

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.