9
پرسش به یک سوال اساسی:

چند نفر در ایران به واکسن کرونا نیاز دارند؟

  • کد خبر : 1859
  • ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
چند نفر در ایران به واکسن کرونا نیاز دارند؟
در بحبوحه نبرد با کرونا و در کنار خواست عمومی مردم برای تهیه واکسن آن از سوی مسئولان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا همه افراد به تزریق واکسن کرونا نیاز دارند؟

به گزارش پایگاه خبری همزمان، در روزهای گذشته هشتگ واکسن بخرید در فضای مجازی ترند شده که نشان از یک خواسته عمومی از مسئولان برای تهیه واکسن کرونا دارند. در این میان ساخت واکسن ایرانی نیز در دستور کار نظام بهداشت و درمان کشور قرار دارد اما از آنجا که مسئولان تهیه واکسن اعلام کرده‌اند که واکسن ایرانی حداقل تا پایان بهار آماده نمی‌شود به همین دلیل مردم انتظار دارند تا هرچه زودتر اقدام موثری برای خرید واکسن انجام شود.

با توجه به مسایل مطرح شده در زمینه خرید واکسن کرونا و تولید آن در داخل، رئیس‌جمهوری روز دوشنبه ۸ دی‌ماه در پایان جلسه سران قوا در مجلس با تاکید بر اینکه دوقطبی‌ها و بحث‌هایی مطرح شده در جامعه، سازنده و مفید نیست، گفت:  مردم توجه داشته باشند که از چند طریق دنبال تهیه واکسن هستیم؛ یکی واکسن داخلی که تقریباً سه مرکز شامل دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان در مسیر تهیه آن هستند، کمک‌های لازم به آنها انجام می‌گیرد و امیدواریم این‌ها موفقیت کامل را بدست بیاورند؛ البته مراکز دیگری هم در این زمینه در حال فعالیت هستند.

توضیحات رئیس جمهور درباره واکسن کرونا ایرانی

روحانی اضافه کرد: مسیر دوم ساخت واکسن با یک کشور دیگر است که ما همکاری‌ها را با هم شروع کردیم و در حال انجام هستیم و در نهایت این واکسن اگر به نتیجه برسد، ‌ ساخت دو کشور خواهد بود.

وی گفت: مسیر سوم، خرید واکسن از خارج است؛  یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی یا همان کواکس است که ما برای تامین مالی به حساب مشخص شده واریز کنیم؛ اقدامات لازم را انجام دادیم و این مسیر انجام می‌گیرد. در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم در حال مذاکره‌ایم که مقداری واکسن هم از آنها خریداری کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسن کرونا از خارج خریداری کنیم با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد. در واکسن داخلی هم زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان‌ نهایی برسیم و همه مراحل را طی کند.

بر اساس اخبار منتشر شده، تا به امروز دو واکسن کرونا شرکت‌های آمریکایی « فایزر و مدرنا » مجوزهای لازم بین‌المللی را دریافت کرده و حتی چند کشور فرایند واکسیناسیون خود را شروع کرده‌اند.
اما پرسشی که با همه این محدودها برای ایران در تامین واکسن کرونا ایجاد می‌شود این است که آیا همه ایرانی‌ها نیاز به واکسن دارند و برای قطع نهایی زنجیره کرنا همه ۸۰ میلیون ایرانی باید واکسن کرونا را تزریق کنند؟

در این میان برخی اظهارنظرها براین اساس است که گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال و همچنین آنهایی که به کرونا مبتلا شده و عملا آنتی‌بادی در بدن آنها ایجاد شده به تزریق واکسن کرونا نیازی ندارند. همچنین گفته می‌شود در صورتی که ۷۰ درصد جامعه واکسن را دریافت کنند در عمل زنجیره شیوع ویروس کرونا بسیار محدود می‌شود. پرسش اینجاست که این ادعا تا چه میزان واقعیت دارد؟

نیازی به تزریق واکسن کرونا برای همه نیست

حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا همه باید واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: نخست آنکه اکنون واکسن به اندازه‌ای نیست که همه بتوانند آن را تزریق کنند. نکته دیگر اینکه اگر هم واکسن به اندازه وجود داشته باشد نیازی نیست همه مردم تزریق کنند. بر همین اساس همه کشورها، تزریق واکسن را براساس معیارهایی اولویت‌بندی کرده‌اند. در ایران نیز چنین اولویت‌بندی‌هایی وجود خواهد داشت.

بخوانید:  ایلان ماسک؛ ثروتمندترین فرد جهان شد

به گفته سوری، در اولویت‌بندی برای واکسیناسیون مشخص می‌شود که چه کسانی بیشتر در معرض خطرند یا چه کسانی شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند یا اینکه در صورت ابتلا، چه اثرات سوئی خواهند داشت. بر این اساس باید الگوها، اولویت‌ها و سیاست‌ها را به صورت جداگانه تعریف کرد.

نیاز به اولویت‌بندی برای تزریق کرونا داریم

در واقع  به نظر می‌رسد کشور باید یک اولویت‌بندی همه‌جانبه برای واکسیناسیون تهیه کند که براساس آن ابتدا گروه‌های پرخطر، بیماران زمینه‌ای و افرادی که در معرض کرونا قرار دارند، واکسینه شوند و در گام بعدی سایر گروه‌های جامعه در فهرست دریافت واکسن قرار بگیرند.

سوری ادامه داد: اصول کلی در دنیا وجود دارد که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، همچنین افراد سالمند و کسانی با داشتن مشکلات ایمنی، باید در اولویت نخست تزریق واکسن قرار گیرند. بعد از آنها گروه‌هایی مانند زنان باردار یا افرادی که به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند مانند سربازان یا زندانیان در اولویت‌بعدی قرار خواهند گرفت.

سوری با تاکید بر اینکه واکسن به تعدادی نیست که به یکباره وارد کشور شود و انتظار داشته باشیم همه واجدان شرایط، موفق به دریافت واکسن شوند، افزود: همه کشورها مجبورند اولویت‌بندی کنند و اولویت گروه‌های خاص است. حتی ما اولویت مکانی هم باید داشته باشیم. به این معنی که بستگی به اینکه برخی از مناطق و مکان‌ها بیشتر در معرض خطرند در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند. به طور نمونه شهرهای قرمز اولویت بیشتری نسبت به شهرهای نارنجی و زرد داشته باشند.
این اولویت باید به این شکل تعریف شود تا واکسن به همه برسد. اما در این میان کسانی که شاید شدت بیماری در آنها کمتر است مثل کودکان و نوجوانان معمولا نیازی به واکسن ندارند و اگر قرار باشد واکسن تزریق کنند در اولویت‌های آخر قرار دارند.

واکسیناسیون چه زمانی طول خواهد کشید؟

سوری درباره اینکه تزریق واکسن به همه اولویت‌ها تا چه مدت زمان‌بر خواهد بود، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که چه میزان واکسن در دسترس قرار گیرد. اکنون ظرفیتی که برای ایران در نظر گرفتند بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون دوز اعلام شده است.
واکسن کرونا اینگونه نیست که پس از تزریق مصونیت دائمی ایجاد کند. واکسن ۴ تا ۶ ماه مصونیت ایجاد می‌کند. بنابراین آن افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند، به واکسن یادآور هم نیاز دارند. پس باید برای یادآور آنها نیز واکسن نگهداری شود. بنابراین جمعیتی که در بخش نخست، نیاز به تزریق دارند در عمل به تعداد نصف واکسن‌هایی است که وارد کشور خواهد شد. یعنی اگر ۲۰ میلیون دوز وارد شود ۱۰ میلیون نفر می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

سوری با یادآوری محدودیت‌هایی که در زمینه تولید واکسن کرونا در دنیا وجود دارد، افزود: باید توجه داشت که تولید واکسن کرونا در دنیا آنقدر زیاد نیست که این تعداد واکسن برای همه مردم جهان استفاده شود. بنابراین تلاشی که باید کشورها انجام دهند این است که همچنان اقدامات پیشگیرانه را رعایت کرده و بر آنها تاکید کنند.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1859

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.