10

پذیرش FATF لو دادن راه دور زدن تحریم‌هاست؟!

  • کد خبر : 2447
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۱۱
پذیرش FATF لو دادن راه دور زدن تحریم‌هاست؟!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور بویژه پذیرش FATF اظهارنظرهای مختلفی کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور بویژه پذیرش FATF اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،پذیرش FATF؛ در این مطلب به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم:

بنابی: نمایندگان در کار رهبر انقلاب دخالت نکنند

محمد باقری بنابی، نماینده مردم بناب در مجلس، در رابطه با بیانیه ۲۰۵ نفر از نمایندگان و فشار بر مجمع برای عدم تصویب FATF اظهار کرد: دخالت نهادهای حکومتی در کار یکدیگر خلاف عرف و اصول تشکیلات است البته اگر به صورت پیشنهاد محرمانه این اتفاق صورت بگیرد، بحث دیگری است اما امضا کردن بیانیه و به صورت علنی تحت فشار قرار دادن مجمع تشخیصمصلحت نظام مورد نفی است. مجلس نباید در کار مجمع دخالت کند؛ باید اجازه دهیم اگر مجمع با تشخیص خودش صلاح می‌داند لوایح را تصویب کند و اگر صلاح نمی‌داند و مسئولیت می‌پذیرد، لوایح را تصویب نکند.

وی افزود: دخالت کردن در کار مجمع عملاً دخالت در کار مقام معظم رهبری بوده و این موضوع برخلاف عرف مجلس انقلابی است، اعضای مجمع تشخیص منصوبان رهبری هستند.

نماینده مردم بناب در مجلس ادامه داد: باید کارشناسان اقتصادی، بین المللی و سیاسی همه ابعاد این لوایح را بررسی کنند مجمع تشخیص باید مسئولیت تصویب نکردن این لوایح را بپذیرد و محاسن و معایب آن را در نظر بگیرد. اگر منافع مردم و مصالح کشور ایجاب می‌کند که لوایح را تصویب کنند دست به کار شوند، در غیر این صورت اگر تصویب نشود مسئولیت را بپذیرند.

شیخی: باید از ایجاد عطش نسنجیده برای واکسیناسیون پرهیز کنیم

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مطالبه مردم مبنی بر واکسیناسیون هرچه سریع‌تر و اینکه چه برنامه‌ای به منظور دخیل کردن بخش خصوصی برای واردات واکسن وجود دارد، اظهار کرد: با شیوع یک بیماری مواجه هستیم که رفتارهای مختلف و حتی بعضاً ناشناخته دارد و با وجود اینکه درمان قطعی هنوز برای آن نداریم، اما هنوز مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه حل مناسب برای کنترل آن، رفتارهای پیشگیرانه و رعایت اصول بهداشتی است.

وی با بیان این که قطعاً باید زیرساخت‌های علمی مواجهه با شیوع این ویروس که یکی از آن‌ها واکسیناسیون است فراهم شود، گفت: تاکنون نیز این مهم در کشور با تلاش دانشمندان بزرگ و پشتوانه علمی و پژوهشی این محققان فراهم شده است، چرا که شرکت‌های مختلف داخلی همگام و حتی زودتر از سایر کشورها به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند و مسئولان کشور هم در حال تلاش برای دستیابی به واردات واکسن مطمئن هستند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اما موظفم به عنوان یک پزشک و محقق تأکید کنم که بحث واکسیناسیون در تمام دنیا در حال تحقیق و بررسی و در مرحله کارآزمایی بالینی است و واکسیناسیون عمومی هنوز انجام نشده و این‌گونه نیست که واکسن‌های تولیدی تمام مراحل علمی خود را طی کرده و امتحان خود را پس داده باشند.

شیخی تصریح کرد: پس مردم باید به این موضوع توجه کنند و بعضاً تحت تأثیر نیاز القایی و عطش به واکسن و خصوصاً ترغیب به واردات واکسن قرار نگیرند و باید تمام جوانب و شرایط را بسنجند، چراکه سلامت مردم خط قرمز مجلس است و همیشه و تحت هر شرایطی باید تمام جوانب موضوع را به دقت بررسی کنیم و بیش از هر چیزی خط اول کنترل بیماری را که پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است در اولویت قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایط تولید واکسن داخلی که فرمولاسیون مشخص و قابل اعتماد تری دارد هر چه زودتر فراهم شود و از ایجاد عطش نسنجیده برای واکسیناسیون پرهیز کنیم و تا ایجاد شرایط مناسب و تولید انبوه واکسن داخلی، برای واردات واکسن خارجی از منابع معتبر و مطمئن، واکسن خریداری و به افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر هستند تزریق شود.

دولتمردان اگر سخن نگویند، مردم نمی‌گویند که لال هستند!

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولتمردان متخصص ایجاد التهاب و نابسامانی در بازار ارز هستند و بهتر است از اظهارات غیرکارشناسانه خود دست بردارند.

وی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در روزهای اخیر و در اظهاراتی غیرکارشناسی و البته درست، گفت که خودمان قیمت دلار را بالا و پایین می‌آوریم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: آقایان دولت به ما پاسخ دهند که می‌خواهند با قیمت دلار چه کاری کنند و قرار است چه بلایی بر سر مردم بیاورند؟ دولتمردان نباید صحبت‌های نسنجیده کنند و اگر سخن نگویند، مردم نمی‌گویند که لال هستند و آنان نباید بدون مشورت حرفی بزنند.

نیک‌بین ادامه داد: دولتمردان بگویند که از التهاب در بازار دلار چه چیزی به دست می‌آورند؟ زمانی که درآمد دولت با دلار و خرجشان با ریال است، مشخص است که با قیمت دلار بازی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جالب است که پس از اظهارات «واعظی» درباره قیمت ارز، نوبخت و همتی این مسائل را تکذیب کردند اما صحبت‌های رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نشان‌دهنده آن است که قیمت دلار دست دولت است و بهتر است که آنان با اظهارات نسنجیده و غیرکارشناسانه خود بازار را به هم نریزند.

قالیباف: مردم حتی پای مرغ هم نمی‌توانند بخرند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در یادواره شهدای عملیات‌های خیبر و بدر که در مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم در تمامی محافلی که به یاد و نام شهدا در کشور برگزار می‌شود به حق دعای خیر این شهدا ما نیز رهرو آنان و امام و ولایت باقی بمانیم.

بخوانید:  مشهورترین‌ آدم‌های تاریخ با تیپ و قیافه امروزی

وی افزود: انقلابی بودن و انقلابی ماندن و در این مسیر برای نظام و اسلام و انقلاب نبرد کردن سخت است و چالش‌های زیادی در مسیر وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام این سختی‌ها اما برای مؤمنان و مجاهدان واقعی یک سنت و امتحان الهی است و بر اساس سنت خدا همین سختی‌ها هستند که صف مؤمنان واقعی را از کفار جدا می‌کنند.

قالیباف با تاکید بر نکته شهید چمران مبنی بر اینکه دفاع مقدس به تعبیر شهید چمران فرق بین مرد و نامرد را مشخص می‌کند اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس به تمام وعده‌های الهی ایمان داشتیم و در پیشگاه خدا تسلیم بودیم.

وی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که یاد و نام شهدا و امام ما با قوت و قدرت پابرجاست، اما آمریکا از درون دچار اضمحلال شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای انقلاب اسلامی خون دل‌های بسیاری خورده شده و نسل جوان ما باید این موضوع مهم را بداند؛ بر اساس سنت الهی هر کجا مردم وارد شوند پیروز هستیم و امروز نیز اگر در برخی عرصه‌ها دچار ضعف هستیم به این دلیل است که مدیران به این سنت الهی باور ندارند.

قالیباف با بیان اینکه در زمان جنگ نیز تفکری که بنی‌صدر در جنگ حاکم کرده بود بر مبنای سنت‌های الهی و مردم‌باوری نبود و مردم حق حضور در جبهه را نداشتند، گفت: اما وقتی مردم را باور کردیم و مردم در جنگ حضور پیدا کردند شاهد پیروزی‌های فراوانی بودیم.

وی با بیان این که امروز در اقتصاد ما چنان تفکری حاکم است و به جای استفاده از استعداد جوانان و مردم برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، صحبت‌های دیگری مطرح می‌شود، تصریح کرد: امروز هم سنت‌های الهی پابرجاست و ما نیازمند معجزه اجتماعی مردم مبتنی بر ارزش‌های الهی هستیم تا از مشکلات عبور کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز نیز در حوزه اقتصاد باید بر اساس این سنت الهی حرکت کنیم و تنها از این طریق است که تمامی مشکلات قابل حل شدن است؛ مدیران تصمیم گیر در حوزه اقتصاد باید در میدان نیز حضور داشته باشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی مردم نگاه سیاسی نداریم ادامه داد: هر کاری بتوانیم در این مسیر برای دولت صورت می‌دهیم زیرا این یک وظیفه شرعی و اخلاقی بر گردن ماست. امروز باید برای تداوم مسیر انقلاب اسلامی و برای خنثی کردن آثار تحریم دشمن بنیه اقتصادی کشور را تقویت کنیم.

وی با اشاره به کمبود مرغ در بازار، مدیریت این موضوع را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مردم حتی پای مرغ هم نمی‌توانند بخرند.

پذیرش FATF، لو دادن راه دور زدن تحریم‌هاست

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بحث پذیرش FATF و لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF، شامل اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بود. با تأیید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از این لوایح چهارگانه تأیید شورای نگهبان را دریافت کرد و مابقی منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: در این مدت مباحث مختلفی گفته شد و نامه‌ای هم آقای رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب نوشتند و در آن عنوان کردند ما نمی‌توانیم پول مربی سابق تیم فوتبال و یا پول خرید واکسن را جابجا کنیم یا اینکه همکاری نکردن مالی کشورها به میان آمده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سه راه حل پیش روی ما است. یکی پذیرش FATF، یکی پذیرش FATF به صورت مشروط و یکی رد آن می‌باشد. اگر بخواهیم FATFرا بپذیریم به معنای لو دادن راه‌های دور زدن تحریم‌ها است.

نیکزاد تصریح کرد: ما همه می‌دانیم که بدون هیچ تقصیری از سوی استکبار همواره مورد تحریم قرار گرفتیم و این امر دموکرات یا جمهوری خواه نمی‌شناسد حتی می‌توان گفت که دموکرات‌ها بیش از جمهوری خواهان بر جمهوری اسلامی به ناحق تحریم را تحمیل کردند. پس ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم، اما پذیرش مشروط گزینه دوم است. سوال این است که آیا داعش پولی که از فروش نفت سوریه به دست می‌آورد چمدانی جابجا می‌کرد؟ همه می‌دانیم این چنین نیست. رژیم‌های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می‌کردند آیا به FATF که پذیرفته بودند پایبند شدند؟ خیر چنین چیزی نبود.

وی تاکید کرد: اگر بگوییم پذیرش FATF را به طور مشروط بپذیریم، شدنی نیست. دنیا آن را مشروط قبول نمی‌کند پس این گزینه نیز کنار می‌رود. بنده به عنوان خادم مردم عرض می‌کنم این کار برای مردم ایران هیچ عایدی نخواهد داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در یکسال گذشته که آن را نپذیرفتیم مگر تراکنش مالی به مشکل برخورد؟ در لایحه بودجه که فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را پیش بینی کرده بودند صحبتی از پذیرش FATF در میان نبود. هرچند که در این مقطع نیز بالغ بر یک میلیون بشکه نفت، سرجمع جمهوری اسلامی ایران توانسته نفت بفروشد.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2447

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.