6

در نخستین هفته لیگ بیستم فوتبال چه گذشت؟

  • کد خبر : 945
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
در نخستین هفته لیگ بیستم فوتبال چه گذشت؟
شروع لیگ بیستم، بدون حاشیه نبود و اتفاقات ریز و درشت در آن دیده شد. دو بازیکن و یک مربی کارت قرمز گرفتند، یک مربی نیز کارت زرد دریافت کرد. بجز آلومینیوم اراک که با ۱۱ بازیکن بازی کرد، بقیه تیم‌ها از بازیکنان ذخیره خود استفاده کردند که در این میان تیم‌های سایپا، ماشین‌سازی، سپاهان و مس رفسنجان از چهار تعویض بهره بردند.

به گزارش پایگاه خبری «همزمان»، سازمان لیگ بازی تیم‌های صنعت نفت آبادان و پیکان را در همین ابتدا و با آغاز رقابت‌های لیگ بیستم لغو کرد تا شروع کار با یک بی‌نظمی همراه باشد. آماده نبودن زیرساخت‌های آبادان برای میزبانی، دلیل لغو این مسابقه اعلام شد.

بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالات صنعت نفت
صحبت‌های ضدونقیض در مورد این بازی زیاد شنیده شد. برخی‌ گفتند لغو این بازی هیچ ارتباطی با آماده نبودن زیرساخت‌ها یا بروز مشکلی در میزبانی نداشته، بلکه مشکل اصلی به بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالات صنعت نفت و مشکلاتی مربوط می‌شود که در پی آن، برای بازیکنان این تیم به وجود آمده بود.

هر دو تیم راضی
واقعیت ماجرا به هر دو باشگاه برمی‌گردد؛ صنعت نفت که برای رویارویی با پیکانی‌ها، تنها ۹ بازیکن در اختیار داشت و حتی تعداد بازیکنانش برای حضور در میدان مسابقه به حدنصاب ۱۱ نفر هم نمی‌رسید و از طرفی، پیکانی‌ها با تغییراتی که در کادر فنی این تیم بوجود آمده بود، از فدراسیون فوتبال خواستند این دیدار را عقب بیندازد. آنچه مشخص است هم صنعت نفت آبادان و هم پیکان از تعویق افتادن این بازی راضی بودند.

نخستین اشتباه داوری
بیستمین دوره لیگ برتر ایران موسوم به جام خلیج فارس با ۷ دیدار آغاز شد که حاصل آن عبور ۱۶ گل از خط دروازه‌ها بود. ۱۹۴ بازیکن در هفته اول به میدان رفتند. داوران با ترکیبی جوان و با تجربه قضاوت معمولی و گاهی ضعیفی داشتند، به ۳۱ بازیکن و مربی کارت زرد و قرمز نشان دادند، یک پنالتی گرفتند و طبق گفته فریدون اصفهانیان سرپرست کمیته داوران، اعلام پنالتی در وقت‌های تلف شده بازی ذوب‌آهن و فولاد خوزستان به سود تیم فولاد، اشتباه بود.

صدور اولین بیانیه‌ها
در همین ابتدای لیگ، قضاوت بازی ذوب‌آهن با فولاد سبب نگارش اولین بیانیه‌ها در فصل جدید بود. ابتدا باشگاه ذوب‌آهن موضع گیری شدیدی نسبت به داوری انجام داد و سپس فولادی‌ها مقابله به‌مثل کردند.

همچنین صحبت‌های وحید بیاتلو سرمربی ماشین‌سازی نشان داد او تا چه اندازه می‌تواند بی‌تجربه باشد. بیانیه باشگاه درباره دلیل خروج نام دو بازیکن این تیم از فهرست برای این مسابقه گویای آن است که چه دلیلی برای این کار بوده و جای تعجب است که چرا آنها پیش از شروع مسابقه سرمربی خود را توجیه نکرده‌اند؟!

غافلگیری بزرگ
قانون منع به کارگیری مربیان خارجی سبب ایجاد شرایطی ویژه در این فصل شده است. ۷ تیم از ۱۶ تیم لیگ سرمربی‌ای دارند که برای نخستین‌بار در لیگ برتر مربیگری می‌کند: سپاهان، شهرخودرو، ذوب‌آهن، نساجی، مس رفسنجان، نفت مسجدسلیمان و ماشین‌سازی تبریز. به احتمال زیاد رسول خطیبی سرمربی آلومینیوم اراک که در خانه با ۳ گل مغلوب نساجی شد، اولین مربی برکنار شده این فصل لقب خواهد گرفت. آیا رسول خطیبی می‌تواند در یک تیم لیگ را به پایان برساند؟

سایپا – پرسپولیس
سایپا و پرسپولیس، برای سومین بار در تاریخ برگزاری لیگ برتر در هفته اول با هم دیدار کردند که برخلاف دو بازی قبلی که با برتری یک بر صفر پرسپولیس همراه بود، این بار محمد اکبرمنادی دروازه‌بان سایپا با درخشش خود قهرمان چهار ساله را ناکام گذاشت.

پرسپولیس در این دیدار چند موقعیت گلزنی خوب توسط مهاجمانش را از دست داد و یکبار هم توسط مهدی عبدی تیر دروازه را به لرزه درآورد؛ اما در مجموع نوع بازی این تیم، هوادارانش را راضی نکرد. عبدی در لیگ به طور میانگین هر ۱۲۰ دقیقه یک بار توپ را به تیر زده است.

یحیی گل‌محمدی در ۶ فصل اخیر در ۵ دوره لیگ را با شکست آغاز کرده بود، این بار هم نتوانست طعم پیروزی در اولین بازی فصل را بچشد. او در این بازی، تیمش را با آرایش ۴-۴-۲ کاذب که در بیشتر اوقات ۱-۳-۲-۴ بود، روانه میدان کرد.

عملکرد ضعیف دو مدافع کناری پرسپولیس یعنی محمد شیری و سعید آقایی در این دیدار که نتوانستند در فاز هجومی به تیم کمک کنند، در کنار عملکرد ضعیف احمد نوراللهی نیز مزید بر علت شد. با آمدن میلاد سرلک و حضور امید عالیشاه به جای آقایی، وزن حملات پرسپولیس بیشتر شد و حملات خطرناک‌تری را از این تیم شاهد بودیم.

بخوانید:  ۲۵ توصیه برای قطع زنجیره انتقال کرونا

پس از این دو تغییر، یحیی آرایش تیمش را به سه مدافعه تغییر داد و احسان پهلوان به پیستون چپ منتقل شد و عالیشاه جلوتر از او در پست وینگر چپ بازی کرد، اما این تغییر تاکتیک با اخراج کمال کامیابی‌نیا ناکام ماند. او بعد از وقفه کرونا، در لیگ به طور میانگین هر ۱۷۶ دقیقه بازی، یک کارت قرمز دریافت کرده است. این اخراج موجب شد پرسپولیس برای ‌نخستین‌بار در تاریخ لیگ برتر در هفته اول موفق به زدن گل نشود.

بعد از بازی خبرنگاران از یحیی پرسیدند، چرا به مهاجمانی مثل آریا برزگر و امیر روستایی بازی نمی‌دهد. سرمربی پرسپولیس هم با طعنه و کنایه جواب داد: «لیست دیگری ندارید بدهید؟»

بشار در باشگاه ۱۰۰ تایی‌ها
بشار رسن هافبک عراقی تیم پرسپولیس که چهارمین فصل حضورش در این باشگاه را سپری می‌کند در بازی با سایپا به باشگاه ۱۰۰ تایی‌های سرخ پیوست. ۶۴ بازی در لیگ برتر، ۲۹ بازی در لیگ قهرمانان آسیا و ۷ بازی در جام حذفی با پیراهن پرسپولیس، بشار را به رکورد ۱۰۰ بازی با پیراهن شماره ۵ این تیم رساند. رسن، ۳ گل در لیگ برتر به ثمر رسانده که یکی از آنها در دیدار فصل گذشته با سایپا وارد دروازه حریف بود. او تاکنون پنج بار با پیراهن پرسپولیس گلزنی کرده است.

نخستین پیروزی استقلال با برنامه‌های فکری
نخستین پیروزی استقلال با برنامه‌های محمود فکری در حالی به دست آمد که کادر فنی دستش در استفاده از بازیکنان جدید این تیم بسته بود و مجبور شد از بازیکنان قدیمی استقلال در هفته اول استفاده کند آن هم بدون شیخ دیاباته. زوج ترسناک دیاباته با مهدی قائدی که فصل قبل در مجموع ۲۵ گل زدند، ۲۵ پاس کلیدی دادند، ۳ پنالتی گرفتند، به دلیل دیر آمدن آقای گل فصل گذشته لیگ برتر در تمرینات آبی‌پوشان، به نوعی زهر این تیم را گرفته بود.

مس رفسنجان، چهل و پنجمین تیم تاریخ لیگ برتر
محمود فکری، هجدهمین سرمربی تاریخ استقلال بود که سابقه بازی در این تیم را داشت. استقلال در چهار فصل اخیر، لیگ را با پیروزی آغاز نکرده و در سه دوره قبلی در هفته اول گل نزده بود، اما این بار با هدایت فکری مقابل مس رفسنجان هم گل زد و هم برد.

مس رفسنجان، چهل و پنجمین تیمی است که در تاریخ لیگ برتر به میدان رفت. محمد ربیعی سرمربی این تیم یکی از ۷ مربی‌ای است که برای اولین بار حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کرد.

مسی‌ها که با جذب ۱۷ بازیکن، بیشترین بازیکن ورودی را در لیگ این فصل داشته‌اند، در اولین گام با ۲ گل مغلوب استقلالی شدند که تنها تیم تاریخ لیگ برتر است که برابر هر چهل و سه تیمی که تاکنون برابر آنها در لیگ بازی کرده حداقل یک بار به پیروزی رسیده است.  عملکرد خط دفاع استقلال در این دیدار عالی بود.

رکوردهای جدید
موسی کولیبالی بازیکن ۲۷ ساله اهل مالی در دیدار با ذوب‌آهن، در دقیقه ۱۰ نخستین گل فولاد و لیگ بیستم را به ثمر رساند. او با این گل در لیگ ایران ۱۱ گله شد و به عنوان گلزن‌ترین مدافع خارجی لیگ برتر ایران را که پیش از این در اختیار لئاندرو پادوانی بود، دست پیدا کرد.
سیدمهدی رحمتی با بیشترین تعداد بازی در تاریخ لیگ برتر (۴۶۶ بازی)، حضور در هر ۱۹ دوره قبلی لیگ برتر، بیشترین تعداد کلین‌شیت (۱۹۱) بیشترین مهار پنالتی (۲۳) با کسب چهار عنوان قهرمانی؛ به عنوان سرمربی شهرخودرو در صدر جدول قرار گرفت.
در جدال با ماشین‌سازی تبریز، امین قاسمی‌نژاد مهاجم این تیم، ۲ گل از ۳ گل بازی را به ثمر رساند تا با ۲۰ گل در کنار یونس شاکری بهترین گلزن تاریخ باشگاه شهرخودرو لقب بگیرد.
وحید بیات‌لو سرمربی ماشین‌سازی نیز با ۳۲ سال سن جوانترین سرمربی تاریخ لیگ برتر شد.
تراکتور مدل علیرضا منصوریان در برابر نفت مسجدسلیمان بدون گل متوقف شد تا منصوریان در ۷ دوره حضور در لیگ برتر در هفته اول هیچ وقت موفق به کسب پیروزی نشود.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=945

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.