23

بازی های جدید پلی استیشن 5

  • کد خبر : 2657
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۰۲
بازی های جدید پلی استیشن 5
اکنون حدود 8 ماه است که از وارد شدن به نسل نهم کنسول‌های خانگی می‌گذریم. پلی استیشن 5 موفق شده تا نه‌تنها موفقیت زمان عرضه پلی استیشن 4 را تکرار کند، بلکه رکورد بیشترین فروش اولیه در نقاط مختلفی از دنیا (از جمله بازار آمریکا) را بشکند.

به گزارش پایگاه خبری همزمان،بازی های جدید پلی استیشن 5،این رکوردشکنی در شرایطی اتفاق افتاده که همه‌گیری جهانی همچنان ادامه دارد و مشکلات کمبود موجودی کنسول‌ها به‌شکل گسترده‌ای دامن‌گیر کمپانی‌های بزرگ است. در حالی که به فصل معرفی، نمایش و ارائه جدیدترین اطلاعات بازی‌ها در رویدادهایی مانند E3 رسیده‌ایم، سونی همانند سال‌های قبل در این جشنواره شرکت نمی‌کند.

اما به‌نظر می‌رسد سونی این نیاز را احساس کرده که با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز شدن E3، طی یک پرسش و پاسخ مفصل با هرمن هالست، رئیس استودیوهای داخلی پلی استیشن، به شفاف‌سازی برخی مسائل مانند سیاست عرضه بازی‌ها بر روی PC، کراس جن بودن برخی عناوین، رویکرد سونی جهت خلق IPهای جدید و چندین موارد دیگر بپردازد. در این بخش قصد داریم تا چکیده‌ای از جزئیات مهمی که در این پرسش و پاسخ مطرح شده را به‌طور یکجا جمع‌آوری کنیم و به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

بازی های جدید پلی استیشن 5

بازی های جدید پلی استیشن 5: عناوین بین نسلی در راه هستند

در رویداد سپتامبر سال گذشته سونی بازی‌های انحصاری بزرگی را برای PS5 معرفی کرد؛ از جمله نسخه جدید سری God of War و بازی Gran Turisomo 7. سونی قبلا از صحبت کردن در مورد پورت نسل هشتمی نسخه جدید «خدای جنگ» سر باز زده بود، اما هرمن هالست در گفت‌وگوی اخیر خود تأیید کرده که هر دوی این عناوین بین نسلی هستند و برای پلی استیشن 4 نیز منتشر می‌شوند. مطمئنا شنیدن چنین چیزی برای کاربرانی که به نسل بعدی کنسول‌ها کوچ کرده‌اند ناامیدکننده است، اما آغاز شدن نسل جدید همیشه با چنین تصمیماتی همراه می‌شود و با این موضوع در نهایت از برخی جهات منطقی و عقلانی به‌نظر می‌رسد.

 هرمن هالست تأکید می‌کند که داشتن بازی‌هایی که قدرت PS5 را نشان دهند اهمیت زیادی دارند، در نتیجه بازی‌هایی مانند Returnal و Ratchet & Clank: Rift Apart به‌طور کامل نسل بعدی هستند و تنها برای پلی استیشن 5 منتشر شده‌اند. اما از طرف دیگر، پلی استیشن 4 بیش از 110 میلیون کاربر دارد و که نادیده گرفتن آن تقریبا غیرممکن است. هالست در این مورد می‌گوید تمرکز بر روی توسعه عناوین برای PS4 همچنان وجود دارد و در مواردی که ساخت بازی‌ها به‌صورت بین نسلی «منطقی» است، این اتفاق رخ می‌دهد. سونی بازی‌‌های گرن توریسمو 7 و دنباله God of War را همانند Horizon Forbidden West، Spider-Man: Miles Morales و Sackboy: A Big Adventure در این دسته می‌بیند و تیم‌های توسعه‌دهنده نسخه PS4 تمام این بازی‌ها را در نظر گرفته‌اند.

آی پی‌های جدید، ایده‌های نو

آی پی‌های جدید همیشه بخش مهمی از چرخه حیات کنسول‌ها بوده‌اند و بازی های جدید پلی استیشن 5 نیز از این قاعده مستثنا نیست. در سال‌های اخیر استودیوهای داخلی سونی IPهای جدید موفقی را خلق کرده‌اند که Ghost of Tsushima ،Dreams و Horizon تنها چند مثال از آن‌ها هستند. این در حالیست که سونی با همکاری استودیوهای خارجی مختلف مانند کوجیما پروداکشنز و هاوس‌مارک نیز عناوین Death Stranding و Returnal (که مدتی پیش عرضه شد) را توسعه داده است. اینطور که به‌نظر می‌رسد، تمرکز بر روی ساخت IPهای جدید همچنان بخش بسیار مهمی از برنامه‌های سونی به‌شمار می‌آید.

هالست IPهای جدید را «خون در رگ» صنعت بازی‌های ویدئویی می‌داند و آن‌ها را برای سونی به‌شدت مهم توصیف می‌کند. همانطور که از قبل اعلام شده بود، سونی در حال حاضر بیش از 25 عنوان فرست پارتی در دست ساخت دارد که حدود نیمی از آن‌ها IPهای جدید هستند. هالست تأیید کرد استودیوی Bend هم‌اکنون مشغول ساخت یک IP جدید است که سیستم‌های جهان باز آن، بر پایه بازی Days Gone توسعه می‌یابند. از طرف دیگر، همکاری با استودیوهای خارجی نیز بخش مهمی از استراتژی سونی برای نسل جدید محسوب می‌شود. تاکنون اعلام شده که اعضای تیم استودیوی تازه تاسیس Haven با مدیریت جید ریموند، یکی از مهره‌های کلیدی سابق یوبیسافت و مجموعه Assassin’s Creed، مشغول خلق یک آی پی جدید با همکاری پلی استیشن هستند. همچنین استودیوی Firewalk که توسط تعدادی از خالقان بازی Destiny تاسیس شده نیز عنوان مولتی پلیری را برای کنسول نسل نهمی سونی توسعه می‌دهد.

به‌طور کلی، سونی تایید کرده که مدام در حال گفت‌وگو با استودیوهای خارجی است و اگر مانند مثال‌های ذکر شده فرصت همکاری فراهم باشد، این همکاری صورت می‌گیرد. نکته جالب این است که هالست اشاره می‌کند با این که استودیوهایی مثل هاوس‌مارک زیر مجموعه سونی محسوب نمی‌شوند، اما در هنگام همکاری با پلی استیشن، همانند تیم‌های داخلی فرست پارتی مانند ناتی داگ و اینسامنیاک گیمز به تمام تکنولوژی‌ها، ابزار و داده‌های مارکتینگی که سونی در اختیار دارد دسترسی پیدا می‌کنند و از آن‌ها بهره می‌برند.

بازی های جدید پلی استیشن 5

چالش کوید-19 و تأخیرها

در یک سال و نیم اخیر بازی‌های بی‌شماری بابت چالش‌های به‌وجود آمده ناشی از کوید-19 تاخیر خورده‌اند. چالش‌هایی مانند برقرار کردن ارتباط میان تیم‌های چند ملیتی که اختلاف زمانی و موارد این‌چنینی برنامه‌های ابتدایی استودیوها را دگرگون کرده است. استودیوهای سونی نیز همانند سایر استودیوهای دنیا، با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به‌تازگی مطلع شدیم نسخه جدید بازی God of War که قرار بود تا پایان سال 2021 منتشر شود، حالا تا سال 2022 تاخیر خورده است. همچنین بازی Gran Turismo 7 نیز ابتدا برای همین امسال برنامه‌ریزی شده بود، اما مدتی پیش اعلام شد که این عنوان نیز در سال 2022 عرضه خواهد شد.

در کنار مثال ذکر شده بازی های جدید پلی استیشن 5 ، یکی از مشکلات کوید-19 و دورکاری به‌وجود آورده، انجام پروسه موشن کپچر برای بازی‌های داستان‌محوری است که توسعه‌دهندگان سراسر دنیا در دست ساخت دارند. هرمن هالست در این مورد می‌گوید:

«خب، ما دو بازی بسیار بزرگ داستان‌محور در دست ساخت داریم: Horizon Forbidden West و نسخه جدید God of War. حقیقتا هر دوی این عناوین بابت دسترسی به ضبط حرکات موشن کپچر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در خصوص Horizon، ما فکر می‌کنیم که بتوانیم طبق برنامه بازی را در فصل تعطیلات (پاییز) عرضه کنیم. اما این موضوع کاملا قطعی نیست و ما سخت مشغول کاریم تا بتوانیم آن را در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما تأیید کنیم.»

«در خصوص God of War، کار بر روی این پروژه کمی دیرتر آغاز شد. ما تصمیم گرفته‌ایم عرضه این بازی را تا سال بعد به تعوقی بی‌اندازیم تا اطمینان حاصل کنیم استودیوی سانتا مونیکا بازی God of War شگفت‌انگیزی که همه ما دوست داریم بازی کنیم را ارائه دهد.»

حل مشکل جمع کردن بازیگران دور هم برای ضبط موشن کپچر و صداگذاری موضوع آسانی نیست، اما هرمن هالست اشاره می‌کند که تیم‌های سونی راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای را برای رفع برخی از این مشکلات پیدا کرده‌اند. یکی از این راه‌‌حل‌ها، ساخت استودیوهای ضبط کوچک در خانه بازیگرانی است که بر روی پروژه‌های مختلف در حال کار هستند. اما با این وجود، همچنان سختی‌های زیادی برای به اتمام رساندن مراحل ساخت بازی‌های AAA در وضعیت کنونی دنیا وجود دارد. سونی می‌خواهد استاندارد کیفی بازی‌های خود را بدون حفظ کند و از طرف دیگر، ترجیح می‌دهد بجای فشار وارد کردن بیش از حد به اعضای تیم‌ها و یا ریسک کردن کیفیت بازی‌ها، برنامه زمان‌بندی خود را تغییر دهد.

عرضه بازی‌های پلی استیشن بر روی PC

در سال‌های اخیر دیده‌ایم که سونی نیز حالا نیم نگاهی به بازار PC دارد و برخی از عناوین بزرگ خود را بر روی این پلتفرم عرضه می‌کند. Horizon Zero Dawn سال گذشته برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. Days Gone نیز چند هفته پیش به این پلتفرم آمد و آمار و ارقام اولیه مثبت به‌نظر می‌رسند. اما سیاست سونی در قبال عرضه بازی‌های فرست پارتی‌ها بر روی PC چیست؟

هالست در این مورد می‌گوید که عملکرد موفق هورایزن بر روی پیسی، نشان‌دهنده اشتیاقی است که گیمرهای خارج از اکوسیستم پلی استیشن نسبت به بازی‌های فرست پارتی سونی دارند. سونی به‌شکل واضحی به‌دنبال جذب این دسته از مخاطبان جدید است و می‌گوید که «در زمان‌های درست» عرضه بازی‌های بیشتری را برای این پلتفرم در نظر می‌گیرد.

البته که هالست تاکید می‌کند عرضه بازی‌ها بر روی PC، به قیمت از بین رفتن فهرست هیجان‌انگیز بازی‌ها بر روی کنسول نخواهد بود. اگر با کمی دقت به برنامه‌های سونی در این خصوص نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که عناوین عرضه شده بر روی PC مانند هورایزن و دیز گان، دو یا سه سال بعد از عرضه اولیه از اکوسیستم پلی استیشن خارج شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که طرح و ایده سونی این است که بازی‌های قدیمی‌تر خود را مدت‌ها بعد برای جذب مخاطب و فروش بیشتر بر روی PC قرار دهد، اما هالست تاکید می‌کند که سونی در این خصوص همچنان در مراحل ابتدایی برنامه‌ریزی خود قرار دارد.

بازی های جدید پلی استیشن 5

تیم آسوبی، جدیدترین عضو خانواده پلی استیشن

با اتفاقاتی که در چند ماه اخیر برای Japan Studios افتاد، این استودیو دیگر به آن شکلی که قبلا می‌دانستیم وجود ندارد. نتیجه تعدیل نیرو و سازمان‌دهی مجدد این استودیو، تولد تیمی به نام Team ASOBI بود که حال به عنوان یک استودیوی مستقل و جداگانه، جدیدترین عضو خانواده PlayStation Studios محسوب می‌شود. تیم آسوبی که در توکیوی ژاپن واقع شده، تا پیش از این بخشی از استودیوی ژاپن بود و وظیفه توسعه بازی‌های سری Astro Bot را بر عهده داشت.

این تیم خلاق که پس از عرضه شدن کنسول پلی استیشن 5 و بازی Astro’s Playroom مورد تحسین قرار گرفت، اکنون گسترش می‌یابد و به گفته سونی، «بر روی فرنچایزی برای تمام سنین که مخاطبان جهانی را جذب خواهد کرد» کار می‌کند. آسترو بات به آرامی در حال تبدیل شدن به یک نماد جدید برای پلی استیشن است و هرمن هالست نیز ابراز امیدواری می‌کند که آن را در آینده نیز خواهیم دید.

علی‌رغم انتقادات وارد شده به سونی بابت سرمایه‌گذاری کمتر بر روی توسعه‌دهندگان ژاپنی، سونی همچنان معتقد است که ژاپن برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از دی ان ای پلی استیشن به‌شمار می‌آید. البته هنوز باید دید که آینده عناوین ژاپنی بر روی پلی استیشن چگونه خواهد بود.

هالست در کنار اشاره به تیم آسوبی و استودیوی پولی‌فونی دیجیتال که نسخه هفتم گرن توریسمو را در دست ساخت دارد، عنوان می‌کند که همکاری و ارتباط با تیم‌های خارجی نیز ادامه خواهد داشت. بی‌شک همکاری با تیم‌های خارجی ژاپنی، بیشتر از همه ما را یاد اسکوئر اینکس و قراردادهای انحصاری برای ساخت بازی‌های بزرگی مانند Final Fantasy 16 و Forspoken می‌اندازد. به‌نظر می‌رسد سونی سعی دارد تا بستن چنین قراردادهایی،خلأ به‌وجود آمده برای دوست‌داران عناوین ژاپنی و JRPG را پر کند. 

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2657

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.