11
به دنبال راهکارهایی برای مصونیت در برابر کرونا

آیا گیاه‌خواری ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد؟

  • کد خبر : 699
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
آیا گیاه‌خواری ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد؟
گرایش به سمت رژیم‌های گیاه‌خواری طی سال‌های اخیر روند فزاینده‌ای داشته‌ است. بسیاری از افراد به دلیل این‌که ادعا شده رژیم غذایی گیاهی به فرد کمک می‌کند زندگی طولانی‌تری داشته باشد، از مصرف گوشت و ماهی صرف نظر می‌کنند.

بر اساس موارد منتشر شده در وب‌سایت بهداشت ملی هند، افراد دلایل مختلفی برای گیاه‌خواری دارند؛ برخی به دلیل اهمیت دادن به حیوانات و برخی دیگر به دلایل سلامتی به رژیم غذایی گیاهی روی می‌آورند زیرا غنی از میوه، سبزی‌ها و دارای مقدار کمی چربی و کلسترول و برای قلب نیز مفید است. رژیم گیاه خواری خطر بیماری‌های عمده قلبی و سرطان‌ها را کاهش و همچنین متابولیسم را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. همچنین اعلام شده است که رژیم غذایی گیاهی کاملا برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند نیازهای غذایی افراد در هر سنی را برآورده کند.

در مقایسه با گوشت‌خواران، گیاه‌خواران چربی اشباع و کلسترول  و ویتامین‌های C و E کمتری دارند. این افراد فیبر غذایی، اسیدفولیک، پتاسیم، منیزیم و مواد شیمیایی مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها بیشتری مصرف می‌کنند که احتمالا باعث کاهش کلسترول بد (LDL)، کاهش فشارخون و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) می‌شود و همگی با کاهش خطر یا بیماری‌های مزمن و طول عمر بیشتر در ارتباط هستند. این گزارش همچنین به انجمن رژیم‌های غذایی آمریکا استناد کرده که بیان می‌کند رژیم‌های گیاهی با برنامه‌ریزی مناسب، ازجمله رژیم‌های مختلف گیاهی یا رژیم‌های گیاهی سالم  ازنظر تغذیه‌ای، مناسب و دارای مزایای متعدد سلامتی در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها هستند.

مزایای گیاه‌خواری

رژیم گیاه‌خواری ممکن است ازنظر غذایی از رژیم‌های دیگر  برتر باشد، زیرا گیاهان حاوی مقدار زیادی مواد مغذی طبیعی هستند که برای بدن ضروری است. پیروی از رژیم گیاه‌خواری با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌ها همراه است و موجب کاهش ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب شده، فشارخون را کاهش داده، خطر کلی سرطان و خطر بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهد. چنین رژیمی با کمک کتاب‌های آشپزی و برنامه‌های غذایی گیاه‌خواری که توسط متخصصان تغذیه و کتاب‌های آشپزی ارائه‌شده است، باعث سلامتی بیشتر بدون تغییر در طعم غذا می‌شوند.

ارتقاء یک محیط طبیعی‌تر

وقتی فردی گیاه‌خواری را انتخاب کند، کمک زیادی به محیط‌زیست می‌کند. حیوانات به دلیل تقاضای بیشتر گوشت مورد بی‌رحمی قرار می‌گیرند. شرایط وحشتناک زندگی، تزریق هورمون برای رشد سریع‌تر و اتلاف منابع در نگهداری از حیوانات ازجمله مواردی هستند که برای تهیه غذاهای غیر گیاهی صرف می‌شوند. به گفته خبرگزاری بی‌بی‌سی، اگر کل جهان گیاه‌خوار شود، می‌توان تاثیرات تغییرات آب و هوایی را تا حدودی خنثی کرد.

اگرچه نیازی نیست که همه دنیا گیاه‌خوار شوند، اما تایید این نکته ضروری است که رژیم گیاه‌خواری قادر به تامین مواد مغذی برای یک رژیم متعادل است. افراد غیر گیاه‌خوار نیز با کاهش تقاضا برای گوشت‌ و کاهش مصرف  به محیط‌زیست کمک می‌کنند. رژیم گیاه‌خواری می‌تواند فواید زیادی برای ذهن و بدن داشته باشد و بسیاری از افراد مشهور امروزه زندگی سبک وگان (نوعی رژیم گیاه‌خواری) را تایید می‌کنند.

معایب رژیم‌های گیاهخواری

انتخاب یک رژیم گیاه‌خواری یک روش عالی برای تجربه انرژی بیشتر و سلامت کلی بهتر است. با داشتن بسیاری از مواد مغذی سالم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم  می‌توانید از فشارخون پایین، اندام لاغرتر و کاهش خطر حمله قلبی و سایر بیماری‌ها لذت ببرید. با این‌حال، گیاه‌خواری می‌تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.

افسردگی و اضطراب

نتایج تحقیقی در مورد رژیم‌های گیاه‌خواری و سلامت روان نشان داد که گیاه‌خواران ۲۸ درصد بیشتر مستعد حملات اضطرابی و اختلالات هستند و ۱۸ درصد بیشتر افسردگی را تجربه می‌کنند. متاسفانه، هیچ دلیلی برای این شرایط روحی به‌طور دقیق مشخص نشده است. بدون استدلال قوی در این مورد گیاه‌خواری هنوز هم یکی از برنامه‌های غذایی سالم است تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود.

درک دیگران از گیاه‌خواران

گیاه‌خواران بیش از سایر رژیم‌های غذایی ممکن است در موقعیت‌های اجتماعی احساس خطر کنند، غمگین شوند یا احساس ناخوشایند داشته باشند. بین افرادی که گوشت می‌خورند، یافتن غذایی متناسب با نیازهای گیاه‌خواری آسان نیست.

کمبود ویتامین

سبزی‌ها، آجیل‌ها و سایر غذاهای رژیم گیاه‌خواری حاوی مقدار زیادی ریزمغذی است که بدن  برای عملکرد در بالاترین سطح به آن نیاز دارد. بااین‌حال، هنگامی‌که گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات را از وعده‌های غذایی خارج می‌کنید، به‌سختی می‌توانید ید، روی و ویتامین B۱۲ دریافت کنید. بدون این مواد مغذی بیماری تیروئید، خستگی، اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی و حتی آسیب عصبی را تجربه خواهید کرد. البته یافتن غذاهایی که می‌توانند جایگزین این ریزمغذی‌ها شوند و افزودن آن‌ها به رژیم غذایی می‌تواند به حفظ تعادل آن کمک کند.

تاثیر رژیم گیاه‌خواری بر مغز

بر اساس نتایج تحقیقات مختلف مشخص‌شده است که میزان کراتین در گیاه‌خواران کمتر است و بیان‌شده کراتین برای عملکرد مغز ضروری است اما بدانید، کراتین یک اسیدآمینه غیرضروری است، به این معنی که بدن ما توانایی تولید آن را از سایر اسیدهای آمینه دارد. گوشت، مرغ و ماهی منابع اصلی کراتین هستند به همین دلیل جای تعجب نیست که گیاه‌خواران نسبت به گوشت‌خواران سطح کراتین کمتری دارند.

بخوانید:  قیمت دلار در بازار آزاد تا کجا پایین می‌آید؟

درواقع گیاه‌خواران در مقایسه با گوشت‌خواران خطر کمتری در ابتلا به زوال عقل دارند. اکنون، ممکن است این امر مستقیما به مقدار محصولات حیوانی که آن‌ها مصرف می‌کنند یا نمی‌خورند، مربوط باشد. به‌عنوان‌مثال می‌تواند به دلیل مصرف بیشتر سبزی‌ها یا حبوبات باشد. یا ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که گیاه‌خواران ازنظر آماری بیشتر تمایل به ورزش دارند و کمتر سیگار می‌کشند یا تعداد دیگری از عوامل سبک زندگی. البته توجه داشته باشید برای اثبات این موارد نیاز به تحقیقات بیشتری است.

تاثیر رژیم غذایی گیاه‌خواری در ابتلا به کووید-۱۹

ازآنجاکه هیچ‌کس واقعا مطمئن نیست که ویروس کرونا جدید موسوم به  کووید-۱۹ چه تاثیری بر افراد با رژیم‌های غذایی مختلف دارد درنتیجه هیچ ادعایی در برتری رژیم‌های غذایی مختلف بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز وجود ندارد. در حال حاضر محققان اطلاعات تغذیه‌ای افراد مبتلابه کووید-۱۹ را بررسی نمی‌کنند زیرا افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند وضعیت مطلوبی ندارند که تحت درمان با رژیم غذایی خاص قرار گیرند و نتایج آن بررسی شود.

اکنون پزشکان تلاش‌ می‌کنند جان بیماران را نجات دهند و هیچ نظرسنجی در مورد رژیم غذایی آنان و اینکه چگونه بر وضعیت موجود آنان تثیر دارد، انجام نمی‌دهند. شاید وقتی این بیماری همه‌گیر کنترل شود، زمان مطالعه برنامه‌های غذایی و چگونگی تاثیر آن‌ها بر میزان بقای افراد از کووید-۱۹وجود داشته باشد اما اکنون زمان انجام این کار نیست.

لازم به ذکر است، حتی اگر رژیم گیاه‌خواری و محبوب‌ترین آن رژیم وگان (گیاه‌خواری مطلق) عاملی برای بقای بیماری باشد، در بهترین حالت مطمئنا عاملی جزئی خواهد بود. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رژیم وگان از ابتلا به این بیماری در افراد جلوگیری می‌کند.

عادات غذایی اکثر مردم عمدتا تحت تاثیر فرهنگ و کشوری است که در آن بزرگ‌شده‌اند. بنابراین به‌احتمال‌زیاد یک فرد به‌طورکلی در اکثر موارد از طریق تولد گیاه‌خوار یا غیر گیاه‌خوار می‌شود. بااین‌حال، به دلیل محبوبیت بیشتر گیاه‌خواری، بسیاری از مردم نیز به انتخاب خود گیاهخوار می‌شوند. در اینجا فهرستی از ۵ کشور برتر با بیشترین درصد گیاه‌خواران ذکر شده است:

آلمان

آلمان، یکی از اعضای برجسته اتحادیه اروپا تقریبا ۹ درصد جمعیت آن در دسته‌بندی گیاه‌خواران قرار دارند. برای کشوری مانند آلمان، فرهنگ به‌طور قطع انگیزه‌ای برای روی آوردن به گیاه‌خواری نیست بلکه تاثیر آن بر حیوانات، محیط‌زیست و سلامتی از عوامل تقویت گرایش به گیاه‌خواری است. ازاین‌رو این فرهنگ در میان شهرنشینان مانند برلین و مونیخ برجسته است.

ایتالیا

ایتالیا همیشه یکی از اولین کشورهای اروپایی بوده که رویکرد مثبتی به گیاه‌خواری داشته است و بیشترین جمعیت گیاه‌خواری را در میان کشورهای اروپایی با ۱۰درصد از جمعیت خود دارد که بالاترین میزان در کل جهان غرب است. به نظر می‌رسد تمایل به رفاه حیوانات دلیل اصلی و در کنار آن مزایای سلامتی مرتبط با این رژیم غذایی موجب گرایش بیشتر افراد به گیاه‌خواری شده است. درواقع برخی شهرهای ایتالیا برای کاهش مصرف گوشت بدون موفقیت تلاش می‌کنند، اگرچه ممکن است کاملا موفق نباشند، اما  آموزش افراد یا آگاهی در مورد مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی به دلیل رژیم‌های گیاه‌خواری ترویج‌شده است. این امر منجر به ایجاد تعدادی رستوران گیاه‌خواری نیز شده است.

تایوان

تقریبا ۱۲ درصد از جمعیت این کشور آسیایی رژیم سخت گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند. شیوه‌های وگان بودائی مهم‌ترین مروج گیاه‌خواری در کشور تایوان است. این کشور سعی در اجرای ممنوعیت گوشت و همچنین قوانین سختگیرانه درزمینه برچسب‌گذاری مواد غذایی دارد.بنابراین تایوان اولین کشوری است که درفهرست گیاه‌خواری به‌عنوان بخشی از فرهنگ خود قرار گرفته و نه به‌عنوان یک مزیت سلامتی مانند کشورهای غربی.

هند

بدون شک، وقتی صحبت از رژیم گیاه‌خواری می‌شود، اولین کشوری که به ذهن همه می‌رسد، هند است و به‌درستی هم‌چنین است. برخی از ما ممکن است فکر کنیم همه در هند گیاه‌خوار هستند اما درست نیست؛ تقریبا ۳۸ درصد از جمعیت هند گیاه‌خوار هستند و دلیل اصلی این تعداد زیاد، فرهنگ و آیین هندو در سراسر این کشور است.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=699

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.