به گزارش پایگاه خبری همزمان؛فیلمهای چهلمین جشنواره فجر؛ ۲۲ فیلم راهیافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر علیرغم انتقادها، از تنوع داستانی و مضمونی قابل قبولی برخوردارند. این تنوع شاید تنها دفاعیهی هیئت انتخاب برای معرفی آثار این بخش باشد.
مانند دورههای اخیر جشنواره فجر، اکثر فیلمهای چهلمین جشنواره فجر در ژانر اجتماعی است که بیشترین فیلم تولیدی در سینمای ایران را به خودش اختصاص داده است. امسال علاوه بر فیلمهای پرتعداد اجتماعی، ژانر ورزشی، اکشن و جنگی هم در میان آثار به چشم میخورد. در ادامه این گزارش به معرفی داستان فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداختیم:
«۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری
فیلم اول فهرست اعلام شده جشنواره چهلم فجر به یک اثر جنگی اختصاص دارد که به گفته کارگردان آن تمام طول ۸ سال دفاع مقدس، از روز اول تا روز آخر جنگ را در برمیگیرد. این فیلم یکی از آثار کنجکاوانه این دوره به شمار میرود که بهاحتمالزیاد به لحاظ فرمی شکل متفاوتی نسبت به دیگر آثار دارد.
«دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی
منیر قیدی در «دسته دختران» راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانهبهخانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.
«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر
فیلم «موقعیت مهدی» درباره شخصیت یکی از فرماندهان نامدار دفاع مقدس شهید مهدی باکری است که حجازیفر آن را در قالب یک مینی سریال چند قسمتی برای تلویزیون تولید کرده است. بر اساس تصمیم عوامل یک نسخه سینمایی این فیلم برای حضور در جشنواره فجر آماده نمایش شده است.
«لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب
فیلم «لایههای دروغ» روایتگر زندگی یک آتشنشان است که در یک سانحه جان فردی را نجات میدهد و اتفاقهایی پسازاین ماجرا برای او رخ میدهد. رامین سهراب علاوه بر کارگردانی این فیلم بهعنوان بازیگر نقش اصلی نیز حاضر بوده است.
«بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی
«بدون قرار قبلی»، پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. شعیبی در پنجمین کار سینمایی خود روایتگر داستان بازگشت یک هنرمند به کشور پس از سالها دوری است تا بهنوعی ادای دینی باشد به غم غربت هنرمندانی که سالها در خارج از کشور زندگی کردهاند.
«مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان
فیلم جدید محمدحسین مهدویان یک تریلر پلیسی است که جواد عزتی نقش اصلی آن را ایفا میکند. مهدویان در تجربه جدید خود به سراغ یک داستان متفاوت پلیسی جنایی رفته که از یکی از پروندههای مهم سالهای نهچندان دور الهام گرفته است.
«برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری
فیلم «برف آخر» در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگیهای یک دامپزشک دارد. پیشازاین صحبتهایی مبنی بر حضور احسان علیخانی بهعنوان سرمایهگذار و تهیهکننده در این ساخت این فیلم مطرح بود.
«بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیردفتری
فیلم سینمایی «بیرویا» نخستین فیلم بلند هومن سیدی در مقام تهیهکننده است که آرین وزیر دفتری آن را کارگردانی کرده است. این فیلم داستانی را دنبال میکند که میان یک زوج جوان اتفاق میافتد. این زوج با یک دختر بینامونشانی مواجه میشوند که زندگی آنها را تحتالشعاع قرار میدهد.
«خائنکشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی
«خائن کشی» سیامین فیلم مسعود کیمیایی در مقام کارگردان است. داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی پیرامون موضوع رفاقت و مردمداری میچرخد و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانسهای مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری شد.
«دِرب» به کارگردانی سید هادی محقق
فیلم «دِرب» در استان کهگیلویه و بویراحمد و در روستاهای اطراف شهر سوق تصویربرداری شده و روایتگر مأمور اداره برقی است که قرار است برق خانهای تک و دورافتاده را وصل کند. در حقیقت «دِرب» داستان ۲ برادر معلول است که یکی از آنها بههیچوجه قادر به حرکت نیست، ولی برادر دیگر تنها از ناحیه پا به پایین فلج مادرزادی است و او نانآور خانواده محسوب میشود.
«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس
فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بهصورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده که روایتگر داستانی عاشقانه است. این فیلم داستان عشق دو جوان را که در کشاکش زندگی شیرین بهدوراز هیاهوی شهر اتفاق میافتد بیان میکند.
«نمور» به کارگردانی داوود بیدل
داستان «نمور» درباره خانوادهای است که پس از مدتها به بهانه فوت شوهر خواهرشان به منطقهای از شمال که محل تولدشان است، میروند و اتفاقی میافتد که آغازکننده قصه فیلم است. این فیلم اجتماعی، روایت متفاوتی از زندگی یک خانواده را تعریف میکند.
«ماهان» به کارگردانی حمید شاهحاتمی
قصه این فیلم از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده و روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدتها میتواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی میکند.
«شادروان» به کارگردانی حسین نمازی
«شادروان» روایتی از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانوادهای حاشیهنشین است. نمازی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایینشهری رفته و قصه شیرینی را روایت میکند.
«علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی
فیلمنامه علفزار با مضمونی اجتماعی، بر اساس داستانهای واقعی به نگارش درآمده است. این فیلم به تهیهکنندگی بهرام رادان، درامی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پروندههای قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه میگذرد.
«شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا
فضای این فیلم کاملاً اجتماعی و روانشناسانه است. این فیلم به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده میپردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه میشوند. تهیهکنندگی این فیلم را ابراهیم حاتمیکیا بر عهده دارد.
«نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی
فیلمنامه فیلم سینمایی «نگهبان شب» به قلم محمد داوودی و سید رضا میرکریمی به رشته تحریر درآمده است. فیلم جدید میرکریمی درامی اجتماعی است که داستان یک خانواده را روایت میکند.
«صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی
دومین فیلم حسین دارابی داستان تشویشهای زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگیاش قرار دارد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد دست به هر کاری میزند.
«ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی
فیلم «ضد» به نویسندگی حسین ترابنژاد، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت میشود. ربیعی پیشازاین نیز فیلم «لباس شخصی» را در اولین تجربه سینمایی خود کارگردانی کرده بود.
«شهرک» به کارگردانی علی حضرتی
فیلم «شهرک» دومین ساخته علی حضرتی در مقام کارگردان است که امسال به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. این فیلم در ژانر اجتماعی تولید شده و قصه متفاوتی را با بازی ساعد سهیلی روایت میکند.
«بیمادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی
مرتضی فاطمی مجری تلویزیون و از تهیهکنندگان سریالهای تلویزیونی است که امسال برای اولین بار در جشنواره فجر بهعنوان کارگردان حضور دارد. قصه این فیلم یک داستان اجتماعی را دنبال میکند که امیر آقایی نقش اصلی را در آن ایفا میکند.
«بیرو» به کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی
فیلم «بیرو» داستان زندگی علی بیرانوند دروازهبان تیم ملی است که برای رسیدن به این جایگاه مشکلات و سختیهای زیادی متحمل شده است. این فیلم دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفهای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران وی را به تصویر کشیده است.