21

معرفی کتاب: احمد شاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان

  • کد خبر : 2597
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
معرفی کتاب: احمد شاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان
زندگینامه‌ احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به روایت «سندیگال» با عنوان احمدشاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان منتشر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری همزمان،احمد شاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان؛ احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، در نشریه این بنیاد از انتشار کتاب «ناپلئون افغانستان» اثر تازه آقای «سندی گال»، چهره شناخته ‌شده انگلستان خبر داد. کتاب احمد شاه مسعود؛ ناپلئون افغانستانبه زندگی احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان می‌پردازد.

احمد شاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان

آقای مسعود با اشاره به چاپ این اثر آقای سندی گال، در مورد نگارنده نوشت: «با تجاوز شوروی سابق، سندی گال که آن زمان گوینده شبکه «ITN» تلویزیون انگلستان بود. تلاش کرد تا به سراغ چهره‌ای رود که توان رهبری مبارزه علیه اشغال ارتش سرخ را داشته باشند.

او چند سفر رسانه‌ای به افغانستان داشت. تا سرانجام در سال ۱۹۹۶ راهی استان پنجشیر شد. و با فرمانده مسعود، این جوان دارای کاریزما، برخورد کرد. وی در بازگشت به لندن، یافته‌های خود را با رسانه‌ها و دوستان به اشتراک گذاشت. و در اولین کتاب خود با نام «رنج یک ملت» (Agony of a Nation)، مبارزات مردم افغانستان و نقش برجسته مسعود، در برابر تجاوز شوروی سابق را روایت کرد.»

درباره سندی گال

برادر مسعود، می‌افزاید: «سندی گال که در عمر ۱۰۰ ساله خود، جنگ‌های معروف جهان، از ویتنام تا جنگ خلیج‌فارس در گوشه گوشه جهان را به شکل مستند پوشش داد. و به رشته تحریر درآورده است. در پایان کتاب خود می‌گوید که سرانجام ناپلئون افغانستان را یافتم. اما بی‌اعتنایی غرب، سرنوشت همه را به اینجا‌ کشاند.»

رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، در ادامه می‌نویسد.«سندی گال، آخرین سفرش به افغانستان را در دوره جهاد انجام داد. و هدف وی از آن سفر، دیدن جبه‌های جنگ و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر برای کتابش بود. او به من گفت که تصمیم دارد تا قبل از وداع با زندگی، آخرین اثرش را در مورد مسعود بنویسد. او که شایسته بسیار چیزها بود، اما ما ندانستیم.»

قابل ذکر است که پس از مرگ احمدشاه مسعود، تاکنون به بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف در مورد زندگی و مبارزات او به چاپ رسیده. و در دسترس مردم قرار گرفته است.

زندگینامه‌ احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به روایت «سندیگال» با عنوان احمدشاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان منتشر می‌شود

کتاب «مسعود، ناپلئون افغانستان» در حالی توسط یکی از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای انگلستان نوشته و منتشر می‌شود که در یک سال اخیر، دولت فرانسه نیز در مراسم ویژه‌ای با حضور احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی و شماری از هواداران او، خیابانی را در این کشور «مسعود» نام گذاشت و در کنار آن، دولت پاکستان نیز اعلام کرد که در نظر دارد مکانی را به اسم قهرمان ملی افغانستان نامگذاری کند.

درباره شخصیت احمد شاه مسعود

دوستداران احمدشاه مسعود، بر این باورند که هنوز هم دنیا، شخصیت، دانایی و مبارزات مسعود را به درستی نشناخته است اما شماری از کشورهایی که این موضوع را درک کرده‌اند، از مبارزات وی در برابر تروریسم جهانی به نیکویی یاد می‌کنند و می‌کوشند تا با نوشتن کتاب یا نامگذاری مکان‌ها، خاطرات و مبارزات احمدشاه مسعود را زنده نگه دارند تا برای نسل‌های آینده‌ الگوی باشد.

زندگینامه‌ احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، به روایت «سندیگال» با عنوان احمدشاه مسعود؛ ناپلئون افغانستان منتشر می‌شود

ویس محمدی، ساکن کابل و دانشجو، می‌گوید:

«از زمان شهادت احمدشاه مسعود، تاکنون صدها سیاستمدار در دنیا از بین رفتند. اما شما دیدید که در میان همه رفتگان، نام قهرمان ملی جاویدان مانده است و هرساله از مبارزات او به نیکویی یاد می‌شود و جهان افسوس می‌خورد که این شخصیت مبارز را از  دست داده است. اگر کتاب می‌نویسند یا مکانی را به اسم‌ او می‌نامند، برای ملت ما یک افتخار است.»

رفیع، نظامی افغان، می‌گوید:

«این مرد بزرگ باید برای جهان الگوی باشد. و از مبارزاتش در برابر تروریسم جهانی استفاده کند. قهرمان ملی ما با کمترین تجهیزات نظامی، صفوف بزرگترین متجاوزان را شکست و تا زنده بود، لحظه‌ای خاموش نماند و فرار نکرد. جنگید تا بساط اجنبی‌ها را از کشورش برچیند. اما افسوس! صد افسوس که رهروان معامله‌گری از او به جا ماندند و بر سرنوشت ملت، چوب حراج زدند.»  

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=2597

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.