اولین پرواز تاکسی هوایی در ایران بهمن ماه محقق می شود؟

تاکسی‌های هوایی سال‌ها است که در کشورهای مختلف در حال بررسی و اجرا هستند و در کشور ایران نیز چند سالی است که به طور جدی مورد توجه کارشناسان هوایی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری همزمان، قرار بود مهر ماه امسال پدیده جدیدی را در صنعت حمل‌ونقل کشور خود تجربه کنیم که آن تاکسی‌های هوایی بودند.

هرچند طبق اعلام‌های ستاد فناوری‌های فضایی این پروژه چند ماهی به تاخیر افتاد و حالا قرار است در بهمن ماه سال جاری نخستین تاکسی هوایی در فراز آسمان ایران پرواز کنند.

تاکسی هوایی چیست؟

تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی به هواپیما‌های دربستی گفته می‌شود که در مسیرهای مختلف پرواز می‌کنند و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شوند.

این هواپیماها معمولا در ابعادی کوچک و با وزنی سبک تولید می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا حتی مسافت‌های کوتاه را با آن‌ها طی کنید.

تاکسی‌های هوایی از گذشته تا به امروز در بسیاری از کشورهای دنیا مورد بررسی‌های فراوانی قرار گرفته و ایده‌های مختلفی برای آن‌ها مطرح شده است.

یک شرکت نوپا آلمانی که سازنده ماشین‌های پرنده است، با انتشار ویدیویی درباره تاکسی هوایی شهری خود توضیح داده که با استفاده از این سیستم می‌تواند روزانه بیش از 10 هزار مسافر را جا‌به‌جا کند. تاکسی‌های ساخت این کمپانی مجهز به باتری‌های قابل تعویض و بالابر برای انتقال مسافران است.

از طرفی  دیگر در کشور انگلیس نخستین تاکسی هوایی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت پرواز کرد و توانست نقطه عطفی در صنعت خودرو‌های پرنده دنیا به حساب ‌آید.

این وسیله نقلیه جدید انگلیسی‌ها گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و به‌راحتی از زمین بلند می‌شود و بین دو نقطه پرواز می‌کند، حتی نیازی ندارد که خلبان تغییر مسیری برایش ایجاد کند! امروزه برخی از استارت‌آپ‌ها در تلاشند تا تاکسی‌‌های هوایی را بدون خلبان و به صورت خودارن به پرواز دربیاورند.

رقابت برای ساخت تاکسی هوایی

سیستم حمل‌ونقل هوشمند همیشه موضوع بسیار مهمی برای کشورهای مختلف به‌حساب می‌آید. در حال حاضر چیزی حدود 70 کشور در مراحل مختلف توسعه خودروهای پرنده هستند و هر کدام تلاش می‌کنند تا با اضافه کردن قابلیتی جدید از سایر شرکت‌ها پیش‌روی کنند.

در کشور ما تا اواخر دهه 60 چهار شرکت با نام‌های ایر تاکسی، پارس ایر، هور آسمان و ایر سرویس هواپیماهایی را در ابعاد کوچک برای انجام ماموریت‌های مختلف و جا‌به‌جایی اشخاص تولید و نگهداری می‌کردند و این یعنی در ایران هم توجه به حمل‌ونقل هوایی سابقه طولانی دارد.

اما متاسفانه سیاست‌گذاران در دهه‌های گذشته ادامه این اقدامات را فراموش کردند. تا این‌که در خرداد ماه سال 98 جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، رئیس سازمان هواپیمایی کشور و… برگزار شد و در آن درباره لزوم تهیه و تولید تاکسی‌های هوایی در سیستم هوانوردی ایران صحبت کردند. امروزه بستر لازم برای راه‌اندازی ایر تاکسی از فرودگاه‌های کوچک و کم‌ترافیک گرفته تا حضور نیرو‌های متخصص وجود دارد.

در حال حاضر 18 شرکت دانش‌بنیان درگیر پروژه تاکسی‌های هوایی هستند و احتمالا تعداد آن‌ها دو برابر می‌شود و حتی برخی از سامانه‌های تاکسی‌رانی هم مثل اسنپ می‌خواهند در این حوزه وارد شوند.

این تکنولوژی پُر سروصدا چه مزیت‌هایی دارد؟

ممکن است برخی از افراد تصور کنند که تاکسی‌های هوایی تنها برای جابه‌جایی افراد کاربرد دارد در صورتی که از این فناوری می‌توان در ابعاد گسترده‌تری مثل صادرات محصولات غذایی در زمان کم و بدون تاثیر در کیفیت آن‌ها، انتقال روزنامه و مجلات با هزینه کمتر، اورژانس هوایی، آتش‌نشانی هوایی، گردشگری هوایی برای توریست‌ها و بسیاری از اقدامات دیگر استفاده کرد.

در واقع تاکسی‌های هوایی جدای از این‌که تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا ، کنترل ترافیک و … خواهند داشت. می‌توانند به‌راحتی چرخه اقتصادی کشور را رونق دهند! معمولا جایگاه مهم این فعالیت‌ها در تمام کشورها تاثیر زیادی بر بازار صنایع و مشاغل دارد. برای مثال: همین حالا در ایران تعداد زیادی خلبان آموزش‌دیده و علاقمند وجود دارد که آماده پرواز هستند. هم‌چنین برخی از فرودگاه‌های کم‌ترافیک در شهرهای مختلف هم برای پرواز‌های فوری و سفرهای کوتاه قابل استفاده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت یکی از مهم‌ترین دستاورد‌هایی که صنعت تاکسی‌های هوایی به‌وجود می‌آورد، کمک به اشتغال در کشور است.

چالش‌های پیش‌رو برای استفاده از این فناوری جدید

همانطور که گفتیم ابتدا قرار بود رونمایی از این پدیده در مهر ماه باشد اما بنابر دلایلی به تاخیر افتاد. حالا طی خبرهایی گفته شده است که پرواز تاکسی‌ها در بهمن ماه قطعی است و اولین پرواز هم از فرودگاه مهرآباد خواهد بود. اما در این میان استفاده از تاکسی‌ هوایی‌ نمی‌تواند بدون چالش هم باشد. برای مثال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سر راه قرار دارد مصرف سوخت است!

یعنی این تاکسی‌های کوچک باید از سوخت‌های خاصی استفاده کنند و از آن‌جایی که حجم بسیار کمی هم دارند استفاده از سوخت‌های گران قیمت به‌صرفه نیست.

این موضوع باعث شده برخی از شرکت‌ها و صنایع پتروشیمی مشغول بررسی طرح‌هایی شوند که براساس آن تاکسی‌ها بتوانند از سوخت بنزین معمولی و گازوئیل استفاده کنند.

هم‌چنین چالش‌ بعدی این است که تاکسی‌های هوایی نباید مسیر پروازی هواپیماهای دیگر را مختل کنند و مسیر‌های جداگانه لازم دارند. قطعا رسیدگی به این کار هم نیازمند بودجه و صرف هزینه‌های زیاد است.

از طرفی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها نیز از این پس مسئولیت‌شان بیشتر می‌شود چرا که  باید مرتب پروازها را تحت کنترل دقیق قرار دهند تا بتوانند امکان پرواز تاکسی‌ها را نیز در برنامه خود داشته باشند.