9
سرشناس ترین سینماگری که تسلیم کرونا شد:

کیم کی دوک کارگردان سرشناس کره‌ای بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت+ بیوگرافی و فیلم شناسی کامل

  • کد خبر : 1386
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
کیم کی دوک کارگردان سرشناس کره‌ای بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت+ بیوگرافی و فیلم شناسی کامل
کیم کی دوک کارگردان سرشناس اهل کره جنوبی بر اثر کرونا در ۵۹ سالگی در کشور لتونی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری همزمان، مرگ کیم کی دوک این فیلمساز برنده شیر طلای ونیز از سوی مترجمش داریا کروتووا تایید شده است. با این حال سفارت کره جنوبی در لتونی درباره این خبر توضیحی ارائه نداده است.

ویژگی بارز سینمای کیم کی دوک ارایه‌ی تصاویر جذاب و خلق داستان‌های بدون دیالوگ یا کم دیالوگ است که باعث مطرح شدن وی شده‌ است. کیم کی دوک 59 ساله یکی از مهم ترین فیلمسازان کره جنوبی است که جوایز معتبری مانند شیرطلایی  ونیز را در سال 2012 برای پیتا دریافت کرد.

به گزارش اسپوتنیک طبق اطلاعات غیررسمی، کیم کی دوک قصد داشت خانه ای در جورمالا بخرد و درخواست اقامت دائم بدهد، اما او سر جلسه حاضر نشد. همکارانش شروع به جستجوی وی کردند، اما بخاطر قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی با مشکل روبرو شدند. بعدا مشخص شد که وی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است.

از فیلم های شاخص کیم کی دوک (زاده 20 دسامبر 1960) می توان به “بهار، تابستان، پاییز، زمستان…و بهار“، “تری آیرون ” و “پیتا” اشاره کرد.

بیوگرافی کامل کیم کی دوک:

کیم کی دوک متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۶۰ و زادگاه او شهر کیونگسان در کره جنوبی می باشد. کودکی‌اش را در یک روستای کوهستانی دورافتاده گذراند.

سال ۱۹۶۹ روستای زادگاهش را برای تحصیل ترک کرد و به سئول رفت. در هفده سالگی مجبور شد هنرستان کشاورزی را ترک کند و به عنوان کارگر مشغول به کار شود.سه سال بعد، برای پنج سال به نیروی دریایی ملحق شد. وقتی از نیروی دریایی بیرون آمد عمیقا تغییر کرده بود و بعد از آن دو سال در صومعه‌ای برای کشیش شدن به سر برد.

علاقه به هنر

او به نقاشی علاقه‌مند شد و برای یادگیری نقاشی به یک مدرسه هنرهای تجسمی در پاریس رفت. در حالی ‌که وضعیت مالی خوبی نداشت، با فروش چند تابلو زندگی‌اش را می‌گذراند. اولین فیلم‌هایی که بر کیم کی دوک تأثیر گذاشت « سکوت بره ها » و « عشاق پون نوف » بودند.

کیم کی دوک کارگردان سرشناس اهل کره جنوبی بر اثر کرونا در ۵۹ سالگی در کشور لتونی درگذشت.
نمایی از فیلم تری آیرون

حرفه کارگردانی:

او وقتی در سال ۱۹۹۳ به کره بازگشت، به سینما علاقه‌مند شده بود و فیلمنامه ‌نویسی را آغاز کرد. اولین فیلمنامه ‌اش به نام یک نقاش و یک جانی محکوم به مرگ مورد توجه قرار گرفت و جایزه‌ی انجمن فیلمنامه ‌نویسان را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۴ برای Double Exposure و در سال ۱۹۹۵ برای Jaywalking جوایز فیلمنامه‌نویسی را از معتبرترین انجمن سینمایی کره دریافت کرد.

در سال ۱۹۹۶ کارگردانی را شروع کرد و اولین فیلمش را با نام « کروکودیل » با الهام از زندگی خود ساخت.

از این پس، کیم کی دوک هر سال با هزینه‌ی کم یک فیلم می‌ساخت. بعد از « حیوانات وحشی ۱۹۹۶ » که در پاریس فیلمبرداری شد، در سال ۱۹۹۸ سومین فیلمش را با نام « مسافرخانه بریدکیج » ساخت.

شروع موفقیت

اولین فیلم موفق کیم کی دوک، « جزیره » در سال ۲۰۰۰ ساخته شد. این فیلم در جشنواره‌ی ونیز شرکت کرد و باعث مطرح شدن این کارگردان آسیایی در اروپا شد. این در حالی بود که منتقدان کره ‌ای به شدت در برابر این فیلم موضع گرفتند. در همان سال، با امکانات محدود و کمترین زمان فیلم داستان واقعی را ساخت و استعدادش را در بداهه ‌پردازی ثابت کرد. در سال‌های بعد، دو فیلم با نام‌های  « آدرس نامعلوم ۲۰۰۱ » و « پسر بد ۲۰۰۱ » را کارگردانی کرد که این فیلم آخر در کره با موفقیت بسیاری مواجه شد. این دو، در جشنواره‌های ونیز و برلین حضور داشتند.

در سال ۲۰۰۲، با پشتوانه‌ی تبلیغات گسترده و مخصوصا به کارگیری یکی از ستاره‌های سینمای کره، یانگ دونگ گون، فیلم « گارد ساحلی » را روی پرده برد. با این حال فروش فیلم مأیوس ‌کننده بود.

بخوانید:  بهترین فیلم های ۲۰۲۱ از نگاه منتقدان سرشناس سینما
شروع موفقیت

در فیلم « بهار،تابستان،پاییز،زمستان…و بهار » کیم کی دوک که تا آن زمان در فیلم‌هایش به حاشیه ‌نشینان می‌پرداخت، مضامین معنوی مثل رستگاری و بخشش را نیز دستمایه قرار داد.

این کارگردان کره ‌ای، در سال ۲۰۰۴ جایزه‌ی بهترین کارگردانی را در جشنواره‌ی برلین(خرس نقره‌ای) برای فیلم « ساماریا » و در جشنواره‌ی ونیز (شیر نقره‌ای) بابت فیلم « اجاره نشین ها » از آن خود کرد.

بعد از اتمام فیلمبرداری ساماریا، کیم کی دوک می‌گوید: « من درباره‌ی سینما یک عقیده‌ی وسوسه‌آمیز و سمج دارم. من سینما را آمیزه ‌ای از تنش، بحران، آرامش، طنز و ویرانی می‌دانم. به نظر من، سینما تمامی این‌ها را همزمان در خود دارد. »

کیم کی دوک کارگردان سرشناس اهل کره جنوبی بر اثر کرونا در ۵۹ سالگی در کشور لتونی درگذشت.
نمایی از فیلم بهار تابستان پاییز زمستان ..

سینمای کیم کی دوک، سینمای ست ایده پردازانه و نمادگرایانه. هماهنگ شدن و هم جهت شدن این دو خصیصه با یکدیگر گاه موجب خلق شاهکاری مانند « آهن-۳ » و یا « جزیره » و یا حتی فیلم های خوب متوسطی مانند « نفس » می شود. گاه هم با هم هماهنگ نمی شوند، یکی بر دیگری برتری می یابد و از آنجایی هم که اصولاً قصه پردازی پررنگی در سینمای کیم کی دوک وجود ندارد، سبب می شود یکی از این دو خصیصه از پرده بیرون بزند و تماشاگر را به اصطلاح «زده» کند. از جمله می توان به فیلم « زمان » او اشاره کرد که جنبه ی نمادگرایانه اش آنقدر از کادر بیرون بود که دست آخر تماشاگر را گیج و گنگ و خسته باقی می گذاشت و مفهومش را نمی رساند و یا حتی فیلم « مرد بد » که شدیداً فیلم بدی ست و کاملاً گنگ و نامفهوم.

سینمای متفاوت کیم کی دوک

ویژگی بارز سینمای کیم کی دوک ، ارایه‌ تصاویر جذاب و خلق داستان‌های بدون دیالوگ یا کم دیالوگ است که باعث مطرح شدن او شده است. شاید این سکوت، اعتراضی است به جهانی که کارگردان دوستش ندارد.

فیلم‌های کی دوک مثل شخصیت منزوی خالق ‌شان، برآمده از خصوصیات طبقه متوسط و نادیده انگاشتن اصول پذیرفته ‌شده هستند. شخصیت‌های اصلی این فیلم‌ها،‌ اغلب افرادی هستند که به حاشیه رانده شده ‌اند و به دور از جامعه‌ی شهری کره زندگی می‌کنند.

کیم کی دوک استاد حرف زدن با تصاویر و خلق نماهایِ تابلو گونه است، که نشانه تسلط وی بر نقاشی و عکاسی است. و از ویژگی های اصلی آثار اوست.

کیم کی دوک کارگردان سرشناس اهل کره جنوبی بر اثر کرونا در ۵۹ سالگی در کشور لتونی درگذشت.

شخصیت هایِ غالبِ فیلم هایِ او در طول فیلم هیچ گاه حرف نمی زنند. گویی فیلمسازی برای او،  نوعی خود درمانی در برابر دوربین است.

او یکی از کارگردانان نادر کره‌ای است که در خارج از کشورش با استقبال مواجه شده، ولی در کره جنوبی محبوبیتی نزد منتقدان و مردم نداشت.

فیلم شناسی:

کروکودیل ۱۹۹۶ Crocodile

حیوانات وحشی ۱۹۹۶ Wild Animals

مسافرخانه بریدکیج ۱۹۹۸ Birdcage Inn

جزیره ۲۰۰۰ The Isle

داستانی واقعی ۲۰۰۰ Real Fiction

آدرس نامعلوم ۲۰۰۱ Address Unknown

پسر بد ۲۰۰۱ Bad Guy

گارد ساحلی ۲۰۰۲ The Coast Guard

بهار،تابستان،پاییز،زمستان…و بهار ۲۰۰۳ Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring

ساماریا ۲۰۰۴ Samaritan Girl

خانه خالی (آهن سه) ۲۰۰۴ ۳-Iron

تعظیم (کمان) ۲۰۰۵ The Bow

زمان ۲۰۰۶ Time

نفس ۲۰۰۷ Breath

رویا ۲۰۰۸ Dream

آریرانگ ۲۰۱۱ Arirang

آمین ۲۰۱۱ Amen

پیتا ۲۰۱۲ Pieta

موبیوس ۲۰۱۳ Moebius

رویارویی ۲۰۱۴ One on One

کیم کی دوک کارگردان سرشناس اهل کره جنوبی بر اثر کرونا در ۵۹ سالگی در کشور لتونی درگذشت.
دریافت شیر ونیز

جوایز کسب شده:

مراسم برلین

برنده خرس نقره ای برای فیلم ساماریا ۲۰۰۴

مراسم کن

برنده جایزه Un Certain Regard Award برای فیلم آریرانگ ۲۰۱۱

مراسم ونیز

برنده شیر طلایی برای فیلم پیتا ۲۰۱۲

برنده شیر نقره ای برای فیلم خانه خالی ۲۰۰۴

برنده Little Golden Lion برای فیلم خانه خالی ۲۰۰۴

و بسیاری از جوایز معتبر بین المللی

برای مشاهده جزئیات جوایز کلیک کنید

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1386

برچسب ها

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.