11

نگاهی به محدودیت‌های کرونایی در خراسان رضوی: از اعمال تا اجرا

  • کد خبر : 1087
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۴۹
نگاهی به محدودیت‌های کرونایی در خراسان رضوی: از اعمال تا اجرا
به گفته تعدادی از مسئولان ستاد مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت حاد کرونا در خراسان رضوی، تصمیمات مرتبط با کرونا از جمله تصمیم در رابطه با اعمال محدودیت‌ها باید محلی باشند.

به گزارش پایگاه خبری «همزمان»، تجربه ۹ ماه رویارویی با ویروس کرونا ثابت کرده است که یکی از مهمترین دلایل شیوع بیماری، مراودات اجتماعی و حضور در تجمعات است، اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها همواره یکی از راهکارهایی بوده که در زمان اوج‌گیری بیماری کرونا با آن روبه‌رو هستیم. محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا به کل کشور ابلاغ می‌شود و تمامی شهرهای هدف، ملزم به اجرای آن هستند.

در تاثیر این محدودیت‌ها بر جلوگیری از شیوع بیماری شکی نیست اما باید دید چه میزان این محدودیت‌ها اجرا می‌شوند و از سویی چه قدر این محدودیت‌ها اثر بخش هستند؛ در استان خراسان رضوی شهرهای گناباد، تربت‌حیدریه، سبزوار و نیشابور از جمله شهرستان‌هایی هستند که به لحاظ شیوع بیماری کرونا وضعیت حادی را تجربه می‌کنند و البته چند شهرستان دیگر نیز به این لیست افزوده شده است؛ و در حال حاضر همزمان با کل کشور محدودیت‌های سراسری در این شهرها نیز اجرا می‌شود.

بنا بر جدیدترین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه تا تاریخ ۲۰ آذرماه، اصناف و مشاغل غیر ضروری تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت هستند. این محدودیت شاید در شهرهای بزرگ اثربخش باشد اما در شهرهای کوچک عملا از ساعت ۱۹ به بعد به خودی خود خیابان‌ها خلوت هستند و این محدودیت در این شهرها زیاد راه به جایی نمی‌برند. این تصمیم و تصمیماتی از این دست منجر به درخواست تعدادی از مسئولان ستاد مقابله با کرونا در شهرستان‌ها، مبنی بر تفویض اختیارات بیشتر شده است تا شاید بتوان با اعمال محدودیت‌های لازم، با توجه به مقتضیات و نیازهای هر شهر، شرایط را بهتر کنترل کرد.

ممنوعیت تردد بین شهری مکمل محدودیت‌های درون‌شهری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در رابطه با اثر گذاری محدودیت‌ها و لزوم اعمال محدودیت‌های منطقه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری کرونا لازم است و هر چه ما با تخت‌های خالی بیشتری به استقبال موج چهارم برویم بهتر خواهیم توانست بیماری را در آن مقطع مدیریت کنیم.

علیرضا مسلم افزود: محدودیت‌های درون‌شهری وقتی اثر گذار خواهند بود که به همراه یک مکمل باشد و مکمل آن، محدودیت‌های تردد بین شهری است. زمانی که ادارات، مدارس، بازار و… را در داخل شهر تعطیل می‌کنیم بعضی افراد این محدودیت‌ها را فرصتی برای سفر می‌دانند و اگر همزمان با اجرای محدودیت‌های درون‌شهری، ترددهای بین شهری هم کنترل شوند تاثیرگذاری محدودیت‌ها بیشتر خواهد بود.

وی در رابطه با لزوم واگذاری اختیارات بیشتر به ستادهای شهرستانی گفت: ما انتظار داریم که این تفویض اختیارات اگر برای شهرستان‌ها میسر نیست حداقل برای استان‌ها محقق شود چرا که برای کل کشور نمی‌شود یک نسخه واحد پیچید و رفتار مردم در هر استان و شهر متفاوت است و اگر تفویض اختیار بر عهده شهرستان‌ها و یا حداقل استان باشد مسئولان ذی‌ربط بهتر می‌توانند با توجه به سابقه‌ فرهنگی، ذاتی و شناختی که از مردم منطقه دارند در رابطه با نوع محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یادآور شد: در حال حاضر برای کوچکترین سوال یا موضوعی در رابطه با محدودیت‌ها، باید مورد را به ستاد استانی منتقل کنیم و ستاد استانی نیز آن را به ستاد ملی منتقل می‌کند تا در نهایت در دستور کار قرار بگیرد و بعد نتیجه را به ما اعلام کنند که این یک پروسه بسیار زمان‌بر است و شاید در مقطعی پاسخ داده شود که دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اعمال محدودیت‌ها فراهم نباشد این محدودیت‌های مقطعی کارساز نیست

فرماندار تربت حیدریه نیز گفت: در طول این ۹ ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا تا کنون، بسیاری از روش‌ها از جمله تعطیلی هسته مرکزی شهر، تعطیلی کل یا قسمتی از بازار، محدودیت فعالیت اصناف و… را امتحان کردیم اما واقعیت این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اعمال محدودیت‌ها چه در کشور، چه در استان و چه در شهر فراهم نباشد این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقطعی کارساز نبوده و یا حداقل کم اثر خواهند بود.

علی رستمی عنوان کرد: آنچه در شرایط الان می‌تواند در کنار اعمال محدودیت‌ها اثر بخش باشد، افزایش بیماریابی و کم کردن فاصله زمانی اعلام نتیجه تست و در نهایت الزام بیماران مبتلا به کرونا به رعایت قرنطینه است.

وی خاطر نشان کرد: باید مکانیسمی طراحی شود که بر لزوم رعایت قرنطینه توسط بیماران تاکید شود و چنانچه بیماران این قرنطینه را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد شود.

بخوانید:  «ماه امت 2»؛ ویترین ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد

رستمی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در حال حاضر با آن مواجهیم، تغییر سریع دستورالعمل‌ها در سطح ملی و استانی است و گاهی اوقات در یک هفته سه بار شیوه‌نامه و پروتکل‌ها عوض می‌شود که این باعث سرگردانی شده و کار ما را دچار مشکل و ایراد می‌کند.

وی تاکید کرد: باید اختیارات بیشتری به ستادهای کرونا در هر استان داده شود تا مطابق با شرایط شهرستان، تصمیمات مربوط به اعمال محدودیت و ممنوعیت اتحاذ شود.

فرماندار تربت حیدریه گفت: تصمیماتی که در این شرایط در رابطه با اعمال محدودیت‌ها گرفته می‌شود شاید بهترین تصمیم نباشد و قبول داریم که این تصمیمات نواقصی دارند و حال و روز مردم را به خوبی درک می‌کنیم، اما تصمیمات الان بیشتر تصمیم بین مرگ و زندگی است و گریزی از آن نیست.

وی تصریح کرد: تعطیل کردن شهر کار سختی نیست اما زیرساخت‌ها برای این کار فراهم نیست و معیشت مردم دچار مشکل می‌شود؛ آنچه در این مقطع مهم است این است که در روند شیوع بیماری را به تأخیر بیندازیم تا برای افزایش امکانات درمانی و خدمت‌رسانی بهتر به بیماران فرصت بیشتری داشته باشیم.

قطعا اگر هر شهرستانی خودش در رابطه با محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کند شاید شرایط بهتر شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز در ادامه گفت: تنها چیزی که روی شدت و افزایش موارد بروز بیماری تاثیر می‌گذارد همین مراودات اجتماعی و رفت‌وآمدها است و مطمئنا ایجاد محدودیت برای رفت‌وآمد می‌تواند در میزان بروز بیماری در آینده موثر باشد.

جواد باذلی اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها موثر است اما شرایط در تمام شهرهای کشور یکسان نیست و شهرهای کوچک شرایط خاص خودشان را دارند به عنوان مثال در شهرهای کوچکی مثل شهر گناباد عملا از ساعت ۱۹ به بعد خیابان‌ها خیلی شلوغ نیست و اعمال محدودیت تردد و فعالیت مشاغل از ۶ عصر به بعد شاید برای شهرهای بزرگ جوابگو باشد ولی در شهرهای کوچک تاثیر آن چنانی نخواهد داشت.

باذلی تاکید کرد: قطعا اگر هر شهرستانی خودش در رابطه با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تصمیم‌گیری کند شاید بتوان بهتر شرایط را کنترل کرد.

در رابطه با اعمال محدودیت‌ها، آنچه که مهم است اجتماعی سازی اقدامات به صورت یک باور همگانی است

قامتی فرماندار نیشابور هم با اشاره به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون است و ما موظف به اجرای آن هستیم.

علیرضا قامتی اظهار کرد: هر اقدامی که باعث شود تجمعات کمتر شکل بگیرند، قطعا در روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا، مؤثر خواهند بود.

وی ادامه داد: هر چه بتوانیم به روش‌های مختلف، فاصله‌گذاری اجتماعی را مدیریت کنیم، قطعا میزان بروز بیماری کمتر خواهد شد.

قامتی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه حجم بستری‌ها در بیمارستان بالا است و ظرفیت تخت‌ها تقریبا کامل شده است، باید تمام سعی و تلاشمان این باشد که حداقل ورودی به بیمارستان را داشته باشیم تا بتوانیم خدمات بهتری به بیماران ارائه دهیم.

فرماندار نیشابور تأکید کرد: در رابطه با اعمال محدودیت‌ها، آنچه که مهم است اجتماعی سازی اقدامات به صورت یک باور همگانی است چرا که با ایجاد محدودیت فقط برای گروه یا قشر خاصی، به نتیجه مورد انتظار دست نخواهیم یافت.

تصمیماتی که در این شرایط در رابطه با اعمال محدودیت‌ها گرفته می‌شوند شاید اجرای آن‌ها سخت باشد اما متاسفانه راه فراری نیست چرا که مرگ و زندگی افراد در گرو این تصمیمات است؛ بدون شک بیماریابی فعال و رعایت قرنطینه از جانب بیماران، همراهی و همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های لازم و کافی روند شیوع بیماری را به گونه‌ای دیگر پیش خواهد برد اما پیش‌نیاز همه‌ این موارد مدیریتی کارآمد است.

در حال حاضر ۸ شهر در استان خراسان رضوی شامل نیشابور، تربت حیدریه، کاشمر، درگز، گناباد، سبزوار، خواف و ششتمد، به لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیتی حاد به سر می‌برند و البته متاسفانه هر روز به این لیست شهرهای دیگری نیز اضافه می‌شود؛ لزوم اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بیشتر متناسب با هر شهر شاید نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://hamzamaan.ir/?p=1087

نظرات شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظرات
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.